MEROYAN GAYA BN!


Jika ada kursus meroyan di peringkat pengajian tinggi, rasanya yang paling layak menyediakan sukatan pelajaran ‘subjek meroyan’ ini adalah BN.

Gambar hiasan untuk tafsiran. Ihsan dari: milosuam.blogspot.com
Jelas sekali menjelang PRU ke-13 yang disifatkan paling sengit dalam sejarah Pilihanraya Umum di negara ini, maka BN jauh lebih meroyan daripada mana-mana parti yang menyertai PRU pada kali ini.

Selepas PRU ke-10  pada tahun 1999, kesan yang begitu ketara adalah pertambahan kerusi Parlimen pembangkang  meningkat daripada 30 kerusi pada tahun 1995 kepada 44 kerusi, satu protes senyap orang-orang Melayu terhadap apa yang terjadi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipecat daripada kerajaan setahun sebelumnya.

Kesan daripada peningkatan kerusi Parlimen oleh pembangkang pada tahun 1999, populariti Dr. Mahathir sebagai Presiden UMNO, Pengerusi BN dan Perdana Menteri menjadi sangat teruk, sehingga terpaksa melepaskan jawatan kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk memimpin negara pada Oktober 2003, sejajar dengan apa yang diungkapkan oleh beliau “berhenti sebelum kenyang”!

Pada PRU ke-11, yang diadakan pada 21 Mac 2004, BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mencapai kejayaan besar dalam pilihanraya sulung beliau.  BN memenangi 198 daripada 220 kerusi Parlimen, mengurangkan kerusi yang dimenangi oleh pembangkang kepada hanya separuh daripada yang dimenangi pada tahun 1999.  Apa yang lebih manis dan tercatat dalam sejarah adalah kembalinya Terengganu yang dipimpin oleh PAS ke pangkuan BN.

Pilihanraya Umum 2008 yang diadakan pada 8 Mac 2008 menyaksikan prestasi terburuk BN selepas Pilihanraya Umum pada 1969 dan 1999.  Pilihanraya Umum 2008 juga dilabel sebagai ‘tsunami politik’ apabila ramai tokoh-tokoh besar BN kalah di kawasan mereka, antaranya adalah presiden parti Gerakan, PPP, MIC yang merupakan gabungan parti dalam BN.

Selain itu, majoriti undi yang dimenangi oleh pemimpin BN pada PRU sebelum ini juga berkurangan dalam PRU 2008.

Pilihanraya Umum 2008 juga menyaksikan BN menambah senarai negeri yang terlepas ke tangan pembangkang kepada lima negeri, Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Kelantan.  Selepas sesi ‘meroyan’ ekoran daripada kekalahan ini, Perak dapat direbut kembali oleh BN hasil daripada tiga orang ‘badut politik’ di Perak.

Dengan hanya memenangi kurang daripada majoriti selesa 2/3 iaitu 140 kerusi berbanding 82 kerusi oleh Pakatan Rakyat, kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dikecam hebat.   Kesan daripada ‘tsunami politik’ pasca PRU ke-12, kepimpinan negara diambil alih oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, satu perlantikan yang menggembirakan mentor politiknya – Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Pertambahan kerusi yang dimenangi secara mendadak oleh pembangkang dalam PRU ke-12 sebanyak 82 kerusi daripada hanya 21 kerusi dalam PRU 2004.  Dengan terlepasnya negeri-negeri maju seperti Selangor dan Pulau Pinang, BN telah meneruskan usaha untuk menawan semula kedua-dua negeri ini.  Pelbagai usaha ‘meroyan’ di peringkat pusat dan negeri telah diadakan.

Tsunami politik pada tahun 2008 sebenarnya membawa rahmat yang bukan sedikit kepada rakyat Malaysia, ini kerana akibat daripada hal ini, BN mula memperkenalkan pelbagai bentuk ‘hand out’ dengan jenama dan label tersendiri, sesuatu yang tidak pernah dinikmati oleh rakyat sebelum ini. 

Seperti yang diungkapkan oleh Leftenan Jeneral (B) Datuk Ir. Ismail Samion mantan Naib Canselor Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), yang menyertai PAS baru-baru ini “mengapa kerajaan sekarang ini memberikan BR1M, TR1M, BB1M, kenapa, sebab ada persaingan hebat, sejak 50 tahun, tak de apa yang ditawarkan, sekarang kenapa ditawarkan”.

Ini adalah salah satu keuntungan kepada rakyat akibat daripada BN yang ‘meroyan’ pasca prestasi buruk dalam PRU 2008.  Selangor yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat memberikan 20 metrik padu air secara percuma, sejak mentadbir Selangor pada tahun 2008, sesuatu yang tidak pernah dinikmati selama ini, malah Perak dan BN juga bakal mengikut jejak langkah yang dibuat oleh Pakatan Rakyat.

Sesi ‘meroyan’ BN menjadi lebih parah apabila semua saluran media seperti RTM 1, RTM 2 serta saluran televisyen dalam kumpulan Media Prima yang memiliki TV3, TV9, NTV 7, 8 TV, serta akhbar Berita Harian, New Straits Times dan Harian Metro seperti berlumba-lumba menjadikan sesi ‘meroyan’ BN lebih cemerlang.

Program bual bicara seperti Mandat di TV3, Heat di TV2, dijadikan wadah ‘meroyan’ BN menjelang PRU ke-13, tidak cukup dengan itu, Majlis Profesor Negara (MPN) juga digerakkan bagi melengkapkan sesi ‘meroyan’ BN dalam PRU pada kali ini.

Kajian oleh pemikir di pusat pengajian tinggi dianggap tidak mencerminkan keadaan sebenarnya, satu lagi keadaan yang mengesahkan bagaimana ‘meroyan’ nya BN pada PRU kali ini.

Selain itu, usaha meroyan oleh BN menjelang PRU dengan pelbagai kaedah dan cara, malah kadang-kadang menjadi sangat lucu apabila BN mengulangi janji yang tidak mereka tepati, sebagai contoh, pembinaan hospital di Kuala Selangor dan laluan bas di Ijok yang diuarkan ketika Pilihanraya Kecil di Ijok pada tahun 2007, tidak menjadi realiti untuk jangkamasa yang lama sehingga perlu meroyan lagi untuk menagih undi.

Malaysia sebagai sebuah negara yang sedang membangun menuju status negara maju memerlukan penglibatan pembangkang yang proaktif seperti pada keadaan sekarang bagi menjamin proses ‘semak dan imbang’ supaya ketirisan, rasuah, manipulasi, amalan monopoli dan kronisme dapat dibendung. 

Sejak 2008, sekurang-kurang BN telah menunjukkan prestasi cemerlang sebagai pembangkang yang proaktif khususnya di negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat, maka sewajarnya BN yang gigih ‘meroyan’ dinaikkan taraf untuk menjadi pembangkang di Malaysia.   Ini kalilah!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
jangan lupa juga kebangkitan intelektual rakyat dalam PRU 13, menyanggah MPN tajaan Be End!
Tanpa Nama berkata…
bernas!
SIS berkata…
inikalilah
Tanpa Nama berkata…
hahahahah pembangkang tengah kankang kalah besar.. hilang kedah dan perak... booooooooooooooooooooooooooooo..

monyet2 mana boleh tadbir negeri.. inikalilah ubah!!!!! ye.. kami memang ubah! drpd si pr kepada BN di kedah & perak! yeah!!!!! jom heboh dah boleh msk!!!

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?