SIAPA YANG KENA?


Tarikh penamaan calon dan pilihanraya umum telah pun diumumkan selepas penantian dan teka-teki bodoh selama lebih setahun.  Ironinya tarikh pembubaran yang ‘tersasul’ oleh Perdana Menteri sepertinya dilakukan pada ulangtahun ke-empat Datuk Seri Najib Tun Razak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke-6 pada 3 April 2009.

Selepas sahaja pengumuman  oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang menetapkan 20 April 2013 sebagai tarikh penamaan calon manakala 5 Mei 2013 pula ditetapkan sebagai tarikh mengundi bagi pilihanraya umum ke-13, debar bakal-bakal calon bertambah kencang.
Gambar hiasan - Suara rakyat

Sebanyak 202 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri menjadi rebutan dalam PRU ke-13 ini.  Selepas pembubaran, selepas pengumuman tarikh penamaan calon dan tarikh rakyat Malaysia mengundi, parti-parti politik kini sibuk untuk mengenalpasti calon-calon  dan juga membuat pengumuman calon bagi semua kawasan yang bakal ditandingi.

Menariknya, sama ada parti Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat perebutan dan suara yang mahukan kerusi-kerusi tertentu, selepas ini akan menjadi lebih lantang.  Selepas ini sehingga tarikh penamaan calon pada 20 April 2013, lebih banyak suara-suara yang akan kedengaran apabila seseorang calon atau mantan ahli Parlimen, Menteri, Timbalan Menteri mahupun ADUN digugurkan dan digantikan dengan calon-calon lain, yang pada fikiran mereka bukanlah ‘calon boleh menang’ atau winnable candidates.

Misalnya bagi kerusi Parlimen Sungai Siput, yang disandang oleh mantan Presiden MIC sehingga ditewaskan pada PRU-12 pada 2008, calonnya Datuk Seri S. Samy Veloo masih beranggapan beliau adalah calon boleh menang, sesuatu yang sangat mengejutkan!

Selain itu, Barisan Nasional juga khabarnya akan mempertimbangkan calon-calon Bebas yang mesra Barisan Nasional untuk terpilih bertanding dalam PRU ke-13 ini, nama-nama seperti Wee Choo Keong, yang mewakili Wangsa Maju adalah sebagai contoh calon bebas yang sangat rapat dengan pucuk pimpinan Barisan Nasional, malah calon Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishan juga dikhabarkan calon bebas yang sangat mesra Barisan Nasional, namun atas tiket apa mereka bakal bertanding adalah satu tanda tanya yang besar.

Malah dikhabarkan juga ada sesetengah kerusi yang menjadi rebutan sesama parti komponen dan istilah seperti ‘dipulangkan semula’, ‘pertukaran’ adalah istilah-istilah yang lebih lunak bagi mengabui rakyat berhubung pergeseran dalaman parti-parti politik.

Di Kelantan pula, budaya ‘cah keting’ yang merujuk kepada unsur sabatoj oleh kumpulan yang tidak terpilih menjadi satu igauan ngeri khususnya kepada UMNO, dan apabila manifesto dilancarkan pada hari ini oleh Datuk Sri Mustapha Mohamad, Pengerusi Perhubungan UMNO dan Barisan Nasional Kelantan, satu upacara ‘bai’ah’ atau angkat sumpah telah juga diadakan, bagi mengelakan sabotaj oleh ahli parti.

Menariknya dalam PRU ke-13 adalah bagaimana ramai yang berhasrat menjadi calon terpaksa akur kepada pemilihan oleh pucuk pimpinan masing-masing atau merasakan diri bukan ‘calon boleh menang’ mengambilkira landskap politik pasca tsunami pada PRU ke-12 pada tahun 2008.  Yang lebih selamat ialah tidak mengada-ngada menawarkan diri atau membayangkan diri untuk tidak bertanding seperti yang dilakukan oleh Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Sharizat Jalil dan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

Mungkin mereka-mereka ini mempunyai sebab-sebab kukuh untuk tidak menawarkan diri atau mengelakkan rasa malu kerana bakal tidak terpilih oleh pucuk pimpinan dan tidak dianggap ‘calon boleh menang’.  Walauapapun menjelang tarikh penamaan calon dan tarikh PRU ke-13 yang menariknya adalah melihat ‘siapa yang kena’!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
mari kita tengok...
anep berkata…
jika dilihat presiden mca, ketua wanita umno dan ketua pemuda umno yang tidak berttanding maka rakyat boleh memb uat kesimpulaan kumpulan apakah yng mewakili bee end..hi hi. hi,,
SIS berkata…
mmg x sabar nak tgk siapa yang kena!!

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?