APABILA RAKYAT LETIH!


Ketika penyiaran video mengenai unsur rasuah yang melibatkan Ketua Menteri Sarawak oleh badan NGO antarabangsa, Global Witness, ramai yang ‘seolah-olah’ terperanjat dengan pendedahan tersebut.
Gollum dalam The Lord the of Rings - gambar hiasan
Beberapa siri video yang ditunjukkan seolah-olah membenarkan terdapat  pelakuan rasuah oleh pemimpin yang dikatakan paling kaya dalam Malaysia di samping yang paling lama memimpin sebuah negeri. 

Ketika pilihanraya umum negeri Sarawak pada 16 April 2011, dikhabarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak bahawa pemimpin Sarawak tersebut akan meletakkan jawatan selepas mengemudikan kejayaan Sarawak dalam pilihanraya umum tersebut.

Ini janji yang diberikan oleh Ketua Menteri kepada Perdana Menteri dan dikhabarkan kepada seluruh rakyat Malaysia, nampaknya janji ini tidak ditepati oleh kedua-dua pemimpin Barisan Nasional ini.

Sama ada dakwaan oleh Global Witness ini boleh diterima adalah satu soal lain, namun apabila Ketua Menteri Sarawak itu, bukan sahaja memperlekehkan pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) dengan mengatakan “Mereka tidak layak terima kerjasama dari saya kerana mereka nakal dan tidak bertindak jujur, biarkan mereka buat kerja”.

Tuduhan ini amat serius apatah lagi dilakukan oleh seorang pemimpin tertinggi Barisan Nasional di peringkat negeri.  Jika orang seperti Ketua Menteri Sarawak tidak diambil tindakan oleh Perdana Menteri berhubung dakwaan ‘tidak jujurnya’ SPRM, apa lagi yang boleh diharapkan oleh rakyat keseluruhannya.

Adakah Perdana Menteri akan berterusan mempertahankan Ketua Menteri Sarawak yang bukan sahaja gagal menunaikan janji untuk berundur seperti yang dinyatakan sebelum Pilihanraya Umum Negeri pada April 2011, tetapi juga memperlekehkan SPRM sebagai badan induk pencegahan rasuah di negara ini.

Sesuatu yang memalukan ialah apabila pihak-pihak berkenaan seperti tidak merasa apa-apa apabila SPRM diperlekeh, adakah SPRM akan berdiam diri dengan keengganan Ketua Menteri atau adakah SPRM akan memohon waran tangkap kepada Ketua Menteri Sarawak dari Barisan Nasional ini?

SPRM sepatutnya mempraktikkan slogan mereka untuk bertindak tegas kepada siapa sahaja dan tidak hanya kepada pemimpin pembangkang, sesuatu yang sangat meletihkan rakyat negara ini.

Dengan tindakan pemimpin Barisan Nasional memperlekehkan SPRM dan sifat berdiam diri Perdana Menteri adakah transformasi kerajaan ke arah pengurangan rasuah seperti yang digariskan dalam NKRA Membanteras Rasuah sekadar retorik dan momokan Kerajaan Barisan Nasional!

Ulasan

anep berkata…
dah letih dah tu yg nak tkar ..ini kalilah...ini kalilah..
kamal berkata…
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
SIS berkata…
itulah sebenarnya rakyat dah mula benci pada bee end..sbb integriti...mkn duit rakyat...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?