SALAM HARI PEKERJA!

Esok, 1 Mei, golongan pekerja di seluruh dunia akan meraikan Hari Pekerja yang disambut dihampir 80 buah negara di seluruh dunia, namun begitu terdapat juga  negara di dunia meraikannya  secara tidak rasmi.




Di negara kita, ianya mula diraikan pada tahun 1972, apabila pengumuman dibuat oleh Tun Dr. Ismail, Timbalan Perdana Menteri ketika itu.  Sejak daripada itu, 1 Mei telah ditetapkan sebagai Hari Pekerja dan dianggap sebagai hari cuti umum.

Di seluruh dunia, 1 Mei dianggap sebagai hari sambutan Hari Pekerja Antarabangsa, malah dalam tahun 1990an, di China, Hari Pekerja diraikan selama tiga hari, namun ianya dijadikan satu hari sejak tahun 2008.

Nasib pekerja di negara kita telah jauh berubah, apabila Kerajaan menetapkan gaji minimum sebanyak RM900 di bawah Perintah Gaji Minimum 2012 yang telah diwartakan pada 16 Julai 2012.  Kadar gaji minimum bagi pekerja di Semenjung Malaysia ialah sebanyak RM900 sebulan dan RM800 sebulan bagi pekerja di Sarawak, Sabah & Wilayah Persekutuan Labuan.

Para majikan diberikan sehingga tempoh 12 bulan daripada tarikh diwartakan bagi melaksanakan gaji minimum dalam organisasi mereka.  Majikan yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum pada masa yang ditetapkan boleh memohon kepada Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) untuk perlanjutan tarikh permulaan melaksanakan Perintah Gaji Minimum.

Di negara kita, nasib para pekerja adalah jauh lebih baik daripada pelbagai aspek, misalnya kebajikan para pekerja, mahkamah buruh, undang-undang yang melindungi kaum pekerja, latihan dan pelbagai sokongan kepada para pekerja sama ada dalam sektor swasta mahupun awam.

Keadaan ini adalah jauh lebih baik dan terjamin daripada para pekerja di sesetengah negara di mana kebajikan para pekerja kurang diambil peduli oleh kerajaan khususnya pekerja di sektor bukan kerajaan.

Para pekerja di Malaysia, seperti anda dan saya seharusnya lebih menghargai sumbangan kerajaan dan majikan dalam menyediakan lebih banyak kemudahan dan peluang-peluang peningkatan kerjaya dan kebebasan bersuara dengan penubuhan kesatuan sekerja.  Sebagai sebuah negara yang sedang menuju status negara maju menjelang tahun 2020, keharmonian hubungan pekerja dan majikan adalah elemen yang amat penting.

Tema yang dipilih untuk sambutan Hari Pekerja pada tahun ini ialah: Pekerja Pemangkin Transformasi Negara.

Salam Hari Pekerja!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
pekerja malaysia alahai ..betul ke ni..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?