MARI KITA MULAKAN!


Minggu ini adalah minggu yang paling sibuk bagi calon dan bakal calon parti-parti politik di Malaysia.  Ini adalah kerana, pemimpin tertinggi parti masing-masing akan mula mengumumkan calon bagi kawasan Parlimen dan DUN masing-masing.


Sebanyak 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi DUN menjadi rebutan dalam Pilihanraya Umum ke-13 yang akan diadakan pada 5 Mei 2013 nanti.  Penamaan calon pula akan berlangsung pada 20 April nanti.

Bantahan akar umbi - gambar ihsan Malaysiakini.com
Sebenarnya parti Pakatan Rakyat telah mula mengumumkan calon-calon mereka secara berperingkat sejak awal minggu yang lalu, berbeza dengan Barisan Nasional yang mula mengumumkannya pada hari ini selepas Ketua Perhubungan Barisan Nasional negeri-negeri menerima watikah calon mereka daripada Perdana Menteri semalam.

Seperti biasa, telah ada suara-suara sumbang mengenai ketidakpuasan hati kerana calon-calon yang sepatutnya menjadi calon akhirnya tidak terpilih, hal ini adalah kebiasaan bagi calon-calon sama ada dalam Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat. 

Selain itu, telah ada juga ura-ura parti komponen Barisan Nasional memboikot PRU pada kali ini kerana calon parti komponen telah diganti dengan calon parti komponen yang lain.  Kes yang paling ketara sejak awal lagi adalah kerusi Parlimen Wangsa Maju yang menjadi rebutan di antara UMNO dan MCA. 

Walaupun dikhabarkan bahawa MCA ‘memulangkan’ kerusi Parlimen Wangsa Maju kepada UMNO, namun MCA Wangsa Maju dikhabarkan bersama kira-kira 120 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Wangsa Maju memutuskan memboikot Barisan Nasional sepanjang kempen PRU ke-13 berikutan Datuk Yew Teng Look tidak dicalonkan di kerusi Parlimen Wangsa Maju.

Ketua Bilik Gerakan Pilihanraya MCA, Lim Choong Hong pula dikhabarkan akan mengadakan bantahan bersiri kepada pucuk pimpinan MCA bagi mengutuk tindakan Presiden MCA tidak mempertahankan kerusi Parlimen Wangsa Maju.

Malah calon MCA, Datuk Yew Teng Look pula dikhabarkan telah membelanjakan sebanyak RM2.5 juta tanpa bantuan parti komponen yang lain untuk penduduk di Wangsa Maju, tetapi kerja kerasnya tidak dinilai oleh pucuk pimpinan BN. 

Semalam juga dikhabarkan bagaimana ada bantahan bagi kerusi N32 Seri Setia yang meletakkan calon ‘payung terjun’ di kawasan tersebut yang dibantah keras oleh penduduk tempatan yang mahukan calon daripada kalangan pemimpin yang telah berkerja keras selama ini untuk mereka.

Soalnya, sampai bila pemilihan calon diputuskan oleh pucuk pimpinan tanpa mendengar suara akar umbi, malah slogan ‘rakyat didahulukan’ semacam tidak terpakai untuk pemilihan calon dalam PRU pada kali ini.

Mentaliti ‘kami tahu semua’ atau ‘kami tahu apa yang terbaik’ untuk rakyat seharusnya telah lama dipinggirkan, ini kerana suara-suara protes semacam ini, sama ada oleh MCA di Wangsa Maju, UMNO di Seri Setia dan di

Gambir, seharusnya menjadi pembuka mata bagi pucuk pimpinan Barisan Nasional untuk menambah kemenangan mereka.

Jika kerajaan Barisan Nasional yang telah mempunyai prestasi menyertai pilihanraya umum sebanyak 12 kali sebelum ini dan telah menjadi kerajaan selama lebih setengah abad dilanda krisis keyakinan oleh parti komponennya sendiri,  malah sering mendabik  bahawa mereka tidak bertelagah mengenai kerusi dalam PRU,  apa lagi yang boleh diharapkan? Ini kalilah!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
gendan sudah dipalu,.
SIS berkata…
sama je...pembangkang dan pemerintah..sama2 bertelagah...smua krn kuasa..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?