BE END MENUJU KEHANCURAN?

Mungkin takdir telah menulis bahawa kata singkat Barisan Nasional = BN = Be eNd.  Tiada siapa pun tahu, apa nasib BN pasca PRU ke-13.


Dengan pelbagai kemelut selepas pemilihan calon untuk bertanding, saya merasa amat kasihan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, ini adalah kerana, kelihatannya beliau seorang sahaja yang menanggung semua kemelut dalaman parti yang dipimpinnya.

Yang terkini ialah apabila, MCA Wangsa Maju mengkhabarkan akan memboikot kempen pilihanraya pada kali ini kerana calon mereka Datuk Yew Teng Look, yang telah membelanjakan wang sebanyak RM2.5 juta untuk kebajikan dan program di kawasan  Wangsa Maju  tidak terpilih sebagai calon kerusi Parlimen Wangsa Maju.

Gambar ihsan: malaysiakini.com
Pada malam semalam pula, mantan Timbalan Menteri Pertanian dan Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Seri Mohd Shariff  Omar,  mengkhabarkan akan terus bertanding sebagai calon bebas, atau bersama Pakatan Rakyat kerana tidak terpilih sebagai calon kerusi Parlimen Tasik Gelugor.

Imbas kembali: Pada malam 21 Februari 2008, saya berada bersama ketika sesi memperkenalkan calon kerusi Parlimen Tasik Gelugor, iaitu  Tan Sri Mohamed Nor Yakcop yang ketika itu merupakan Menteri Kewangan II. 

Apabila, mantan Ahli Parlimen, Datuk Seri Mohd Shariff Omar diberi peluang untuk berucap, raut wajahnya kelihatan sugul, namun kembali ceria apabila dia mengungkapkan bahawa dia memberikan laluan kerana diminta oleh pucuk pimpinan yang ketika itu diketuai oleh Tun Abdullah Badawi yang juga berasal dari Pulau Pinang, malah menegaskan kerusi itu akan dikembalikan semula kepada beliau pada  pilihanraya umum yang akan datang jika beliau panjang umur, selorohnya.

Secara peribadi, saya juga sudah lupa mengenai kerusi Parlimen Tasik Gelugor sehinggalah timbul berita bahawa Datuk Seri Mohd Shariff Omar tidak terpilih sebagai calon bagi mempertahankan kerusi tersebut pada PRU kali ini. 

Tentulah agak mengecewakan kepada orang seperti saya yang turut berada pada bulan Februari 2008 yang lalu, apabila pucuk pimpinan tidak berusaha meneruskan kesinambungan dalam menepati janji yang telah dimeterai, walaupun tidak bertulis tetapi merupakan ‘gentleman’s agreement’, janji lelaki budiman.

Kelihatannya, janji oleh ahli-ahli parti Barisan Nasional dan UMNO serta parti komponen lainnya untuk tidak mensabotaj parti atau hanya merajuk selama 24 jam, seperti tidak terkesan gara-gara pemilihan calon oleh pucuk pimpinan parti yang tidak mendengar suara dan aspirasi akar umbi mereka.

Malah menurut MCA Wangsa Maju yang menghantar memorandum kepada pucuk pimpinan BN, usaha mereka seperti tidak langsung dihargai.  Menariknya, calon Bebas, Zulkifli Nordin terpilih sebagai calon bagi bertanding di kerusi Parlimen Shah Alam atas tiket ‘rakan BN’, malah dilabel pula sebagai ‘satu model transformasi’ oleh Kerajaan BN, sesuatu yang boleh menjadi pujaan ramai sekiranya diletakkan dalam ‘carta lawak hari ini’!

Selepas ini apa lagi yang tinggal untuk Be eNd?  Ini kalilah!

Ulasan

anep berkata…
ya kot...
Tanpa Nama berkata…
takbir..
SIS berkata…
tambah lg si presiden PERKASA tidak dicalon tp timbalannya la plak dicalonkan...mana nak letak muka...pak sharif pun malu le..sbb mengharap janji..org lain janji org lain plak nak kena tunaikan...itulah bila janji jadi pertaruhan!!

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?