TAMU DARI MEDAN PERANG & BURUNG CAMAR
Memang sudah lama saya tidak
menonton teater, sebabnya mudah kerana tidak banyak persembahan teater di ibu
kota, malah Istana Budaya yang dibanggakan lebih seronok mempersembahkan teater
muzikal atas nama komersil.
Poster Tamu Dari Medan Perang & Neerparavai |
Malah ketika ketandusan menonton teater
dalam erti sebenarnya, saya kadang-kadang seperti ketagih, malah menonton apa
sahaja asalkan ianya teater dalam erti sebenarnya.
Ketika dipanjangkan jemputan dan
hebahan mengenai persembahan teater Tamu
Dari Medan Perang (TDMP) karya Dinsman oleh para pelajar Jabatan Drama Universiti
Malaya, saya segera sahaja mahu menontonnya, kerana ketagihan terhadap
persembahan teater selepas sekian lama.
Tamu Dari Medan Perang (TDMP) pernah dipentaskan oleh penulisnya
pada tahun 2006 di Stor DBP (apa malangnya teater Melayu hanya layak
dipentaskan di stor berbanding istana).
Teater ini memperlihatkan sikap ‘tidak
apa’ ‘tidak peduli’ ‘tidak ambil tahu’ para pemimpin negara Islam yang melihat
jihad dalam ruang lingkup yang sempit dalam konteks negara masing-masing
walaupun sempadan dunia telah lama ditiadakan.
''Hari ini dunia
tanpa sempadan, tuan. Tidak cukup kita berjihad di dalam sempadan negara kita
sahaja. Faham Demokrasi-kebendaan yang dijulang oleh Amerika dan Eropah yang
bukan Islam itu disebarkan ke merata-rata, seluruh dunia, segenap tempat. Dan
itu bukan sekadar sebuah faham sekular yang tidak bersifat agama tetapi yang
sebenarnya itu adalah anti-agama, anti-Islam dan against Islam”
petikan dialog Queen Jihadis ‘Tamu Dari Medan Perang’
Watak Sultan (seperti merujuk
kepada sebuah negara paling kaya di Asia Tenggara seperti Brunei, hanya
penulisnya yang tahu!) yang telah begitu selesa dengan keadaan negaranya seperti
gagal melihat penderitaan umat Islam di negara lain dan tidak peka dengan
pergolakan dan keresahan umat Islam yang dilabel sebagai pengganas.
Watak Queen Jihadis pula adalah hanya
sebagai lambang kehadiran suara-suara yang menuntut keterlibatan para pemimpin
dan umat Islam di seluruh dunia untuk turut berjihad dengan perjuangan menentang kezaliman yang
dipelopori oleh Barat khususnya Amerika.
Usaha untuk membunuh ‘Bush’
Presiden Amerika hanyalah sebagai pencetus bagi mengajak umat islam dan para
pemimpin negara Islam untuk bersatu
menentang sebarang bentuk kezaliman terhadap umat Islam.
Teater TDMP dipentaskan oleh para
pelajar Jabatan Drama Universiti Malaya sebagai satu projek untuk penilaian
mereka, pun begitu persembahan oleh pelajar-pelajar ini tidak mengecewakan
apatah lagi untuk mengubat ‘ketagihan’ saya terhadap teater dalam erti kata
sebenarnya.
Dalam TDMP, hujah terhadap Islam,
umat Islam, para pemimpin Islam memang begitu menonjol, apatah lagi ditulis
oleh Dinsman yang naskhah lainnya yang diangkat daripada hadis ‘Menunggu Kata Dari Tuhan’ telah lebih
60 kali dipentaskan.
Berbeza pula dengan sebuah filem
Tamil yang saya tonton pada minggu lepas, Neerparavai
yang bermaksud Burung Camar, latarnya
adalah sebagai sebuah filem yang menonjolkan watak-watak Kristian di dalamnya. Malah kisah cinta dalamnya berlatarbelakang
gereja dan perkampungan nelayan majoritinya orang Kristian. Kisah kecekalan seorang anak pungut yang
ditemui di tengah lautan namun ditegah menjadi nelayan hanya kerana tidak
dilahirkan di kampung tersebut.
Namun berbekalkan semangat yang tinggi dan cinta yang membara, Arulappasamy
seorang kaki botol yang tegar mampu berubah dan ingin membuktikan bagaimana dia
mampu memiliki bot sendiri untuk turun ke laut dan menjadi anak laut.
Filem ini mengangkat isu
bagaimana ribuan nelayan di India yang hilang dan mati dibunuh di tengah lautan
dan hilang tanpa jejak. Cinta isteri Arulappasamy
lakonan mantap Nandita Das (Fire, Earth) yang dituduh oleh anaknya
membunuh bapanya kerana menemui rangka tulang bapanya yang ditanam di belakang
rumah mereka.
Sebenarnya mayat Arulappasamy
ditemui bapanya mati ditembak di dalam bot dan dibawa pulang serta ditanam di
belakang rumah mereka kerana cintanya yang mendalam. Tiada siapa pun yang tahu
kerana si isteri tetap saban hari menanti kepulangan suaminya di pantai.
Neerparavai seperti juga Tamu Dari Medan Perang adalah
dokumentasi protes terhadap ketidakadilan dalam hidup bagaimana anak laut yang
tidak diketahui leluhurnya dihalang menjadi nelayan, dan dalam TDMP protes umat
Islam terhadap Amerika dan ‘Bush’ kerana memfitnah Iraq dengan penemuan kononnya
terdapat senjata pemusnah massa (WMD) dan menghalalkan serangan ke atas Iraq.
Menonton Neerparavai dan Tamu Dari
Medan Perang, memang saling menyerlah bagaimana penulis menyuntik elemen
dan kepercayaan masing-masing di dalam karya mereka, Dinsman sebagai seorang
Islam dalam Tamu Dari Medan Perang
dan Seenu Ramasamy dalam Neerparavai!
Ulasan