NEWSWEEK SELEPAS LAPAN DEKAD

(Majalah berita Newsweek keluaran 17 November 1972 - ketika saya mula pandai membaca!)

Saya bukanlah daripada keluarga yang elit, namun kerana arwah ayah saya seorang yang sangat pembaca orangnya ditambah pula kerana tugas tambahannya sebagai wakil pos, ketika kecil, antara majalah yang menjadi bacaan saya adalah majalah Newsweek.

Selain majalah Newsweek, saya juga terdedah kepada majalah Time, Asia Magazine (diberikan percuma dengan akhbar NST) dan pelbagai majalah luar negara.  

Saya sebenarnya tidak tahu bagaimana majalah-majalah ini boleh sampai ke rumah saya.  Ada juga kemungkinan dikirim oleh abang saya kerana beliau bekerja di syarikat pengedaran majalah yang terkemuka di Malaysia pada ketika itu.

Ketika memulakan kerjaya sebagai pembantu penyelidik di sebuah entiti hampir dua dekad yang lalu, saya kembali terdedah kepada Newsweek dan pelbagai majalah luar negara bagi tujuan kerjaya saya.

Selepas 80 tahun, majalah Newsweek yang mula diterbitkan pada Februari 1933 terpaksa tunduk kepada tuntutan peralihan zaman digital.  Majalah Newsweek versi cetak terpaksa dihentikan dengan edisi terakhir pada hari Isnin nanti.

Majalah berita mingguan kedua terbesar di Amerika Syarikat diulit masalah penurunan pendapatan pengiklanan dan kejatuhan pengedaran yang teruk.  

Selepas meninggalkan dunia kerjaya penyelidikan saya, walaupun tidak begitu mengikuti majalah berita Newsweek, namun saya agak tersentak apabila membaca pula mengenai penamatan versi cetakan majalah berita ini.

Mungkin selepas ini saya akan mewarisi kegilaan membaca majalah berita seperti Newsweek, Time, The Economist dalam bentuk digital sesuai dengan peralihan dan kecenderungan format digital sekarang ini.

Membaca majalah berita Newsweek dan pengunduran versi cetaknya tentulah membuatkan saya merasa sebak kerana mengingati permulaan bacaan majalah berita saya dimulai dengan majalah Newsweek oleh arwah ayah saya!

Ulasan

anep berkata…
renhabdigital mengatasi cetak..
Tanpa Nama berkata…
wah tn ks mmebesar dgn bca newsweek isu petama dgn sex terafi..hihihi
SIS berkata…
mungkin zaman anak2 dan cucu kita nanti dah betul2 'paperless'...dah tak tahu newsweek dan mungkin tak kenal dan tak tahu newspaper..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?