AINUDDIN PEJUANG DEGIL MELAYU
Salah satu kecenderungan saya
ialah membeli beli buku apabila sahaja punya kesempatan dan terjumpa dengan
bahan-bahan yang menarik. Namun satu
kelemahan saya ialah tidak terus membaca bahan yang saya beli kerana kesibukan
dan hambatan tugas.
Pada Jumaat lepas, ketika pulang
bercuti ke kampung saya membawa buku yang telah saya beli sebelumnya. Buku tulisan Fatini Yaacob – Ainuddin Pejuang
Degil Melayu, ironinya buku ini saya miliki ketika menghadiri majlis Aidil
Fitri di rumah penulisnya pada 7 September yang lalu dan menariknya saya
membacanya pada 7 Disember yang lalu.
Buku biografi ‘Ainuddin Pejuang
Degil Melayu’ menyingkap sejarah
penubuhan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan rintis yang telah dilakukan
oleh Tan Sri Ainuddin Wahid.
Kisah bagaimana Sekolah Teknik
menjadi Maktab Teknik Kuala Lumpur (MTKL) yang dinaiktaraf menjadi Institut
Teknologi Kebangsaan (ITK) dan akhirnya menjadi Universiti Teknologi Malaysia
(UTM) pada hari ini.
Menariknya ini
adalah kisah bagaimana Tan Sri Ainuddin Wahid yang diamanahkan sebagai Pengetua
MTKL yang pertama daripada kalangan anak Melayu oleh Perdana Menteri ketika
itu, Tun Abdul Razak pada usia 40 tahun.
Dengan latar belakang yang
cemerlang dan keghairahan untuk menjadi jurutera telah mendorong Ainuddin menjejak
kaki ke MTKL pada tahun 1949 seterusnya melanjutkan pelajaran ke Universiti
Bristol sebelum kembali menjadi jurutera Melayu yang sangat menentang segala
bentuk rasuah khususnya ketika menjadi jurutera di Jabatan Kerja Raya (JKR).
Kecemerlangan Ainuddin yang
menjadikan Aminuddin Baki sebagai idolanya dan kepimpinan beliau dengan latar
belakang pendidikan Islam yang begitu mendalam memungkinkan beliau
mempraktikkan kehidupan yang sederhana dan pendekatan Islamiknya.
Ketika menerajui MTKL beliau
memperkenalkan subjek Pendidikan Islam sebagai salah satu keperluan dalam
pengajian di MTKL. Walaupun dibantah
keras namun ianya berjaya dilakukan, namun usaha beliau menetapkan pemakaian
songkok ketika upacara konvokesyen mendapat tentangan hebat daripada parti
dominan cina MCA. Namun desakan kepada
Barisan Nasional dan UMNO akhirnya memaksa Ainuddin menarik balik ketetapan
ini.
Kecintaan kepada bangsanya
mendorong beliau memikirkan pelbagai kaedah bagi membolehkan peningkatan
pelajara Melayu di bidang teknik khususnya di MTKL sendiri yang sebelum ini menetapkan
kuota 10:90 berjaya diubah menjadi 90:10 dalam masa 5 tahun sahaja, satu
pencapaian yang membuktikan bagaimana kedudukan sebagai pentadbir MTKL
benar-benar dimanfaatkan untuk membantu bangsanya.
Membaca kisah dalam Ainuddin
Pejuang Degil Melayu benar-benar meruntun naluri saya bagaimana seorang seperti
beliau dengan penuh rasa ikhlas, kasih sayang berusaha membantu bangsanya
selain usahanya menerapkan nilai-nilai Islam sebagai usaha meningkatkan jati
diri para pelajarnya.
Pada masa ini tentulah tidak
ramai Ainuddin seperti beliau, yang meletakkan kepentingan bangsanya mengatasi
kepentingan peribadi.
Ulasan