KEGANASAN ISRAEL LAKNAT!


(Gambar-gambar dari Aljazeera)

Untuk kesekian kalinya, bumi Palestin bermandi darah, menurut laporan 220 terbunuh manakala 400 yang lain cedera, apabila Israel (baca: Israel laknat) melancarkan serangan peluru berpandu ke arah Genting Gaza.

“Sedang saya menulis rencana ini, jet-jet Israel sedang mengebom kawasan-kawasan sekitar Zeitoun dan Rimal di tengah-tengah Bandar Gaza. Keluarga yang saya tinggal bersama telah berpindah ke bahagian tengah serambi rumah mereka demi mengelakkan dari dibom. Tingkap hampir sahaja musnah berikutan letupan kuat menggegar rumah tersebut.

Siren berbunyi kuat di jalanan. Bekalan elektrik yang terputus menjadikan bandar ini gelap gelita saban malam dan malam ini juga tidak terkecuali melainkan penduduk di sini merasakan malam ini adalah yang paling gelita pernah mereka tempuhi.

Lebih 220 orang terbunuh dan lebih 400 yang lain pula cedera dalam serangan mengejutkan Gaza yang berlanjutan lebih 15 minit. Hospital menjadi sesak dan tidak mampu menampung. Serangan ini adalah tambahan daripada segala krisis kemanusiaan yang sedang mereka alami: kekurangan perubatan, roti, tepung, gas, elektrik, bahanapi dan kebebasan untuk bergerak ke sana ke mari.”
- Ewa Jasiewicz

Apakah yang sedang dilakukan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Kesatuan Eropah (EU), Rusia, Liga Arab, Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC). Moga akan ada ketetapan bagi menghalang lebih banyak nyawa yang tidak berdosa menjadi mangsa.

Tidakkah ada sebuah pihak atau pihak-pihak yang lebih ampuh dari Israel? Tulisan ini mengutuk sekeras-kerasnya serangan Israel ke atas Gaza dalam apa jua alasan dan kewajaran. Doa akhir tahun Hijriah dan awal tahun Hijriah 1430: semoga dunia keseluruhan akan lebih aman damai. Amin. InsyaAllah.

Ewa Jasiewick adalah seorang wartawan berpengalaman, penyelaras komuniti, kesatuan dan pekerja soladariti. Beliau adalah Penyelaras Bersama Projek Gaza untuk Pergerakan Pembebasan Gaza pada masa ini. Petikan ini dipetik dan diterjemahkan secara bebas dari artikel beliau yang tersiar di http://www.palestinechronicle.com

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
salam tuan ks-terharu dan sedih diatas kegnasan oleh Israel,moga Allah SWT memberi kekuatan kpd tuan. doa khusus saya utk tuan ks yg saya kagumi & rindui ..jazakallah..
Tanpa Nama berkata…
israel laknat lagi durjana..
Tanpa Nama berkata…
Salam..sesungguh orang2 kafir itu tidak akan berdiam selagi umat Islam tidak tunduk kepada mereka..berita sedih diambang tahun baru hijrah...InsyaAllah Islam akan dilindungi Allah...samalah kita doakan..
Tanpa Nama berkata…
laknatullah Israel. jahanam isarel.jahanam penyokong israel..
Tanpa Nama berkata…
saya amat bersimpati tehadap rakyat palestin.teruskan kepekaan tuan..
Tanpa Nama berkata…
apa alasan isrel laknat menyerang palestin..jika tidak biadapnya mereka..
Tanpa Nama berkata…
Blog ini adalah antara yang awal menentang kezaliman Israel laknat! Syabas dan tahniah.
salam,
marilah kita sama-sama mengutuk peperangan...copy the URL poster in your blog
http://farm4.static.flickr.com/3108/3162321299_8c048f54e4_m.jpg

PAKLAN
http://papan9.blogspot.com/2009/01/stop-war.html
http://jalakmas.blogspot.com/2009/01/photo-stop-war.html
fenz berkata…
bangsa yahudi bangsa yang dilakhnat Allah...bangsa yang tidak bertanah dan bangsa terbuang...bangsa yang melakukan kerosakan diatas muka bumi ini....betulah apa yang pernah dikatakan oleh adolph hitler suatu masa dulu,bahawa bangsa yang merosakan ekonomi adalah bangsa yahudi atau jews.....bangsa ini tidak akan berhenti melakukan kerosakan sehingga kiamat tiba.....

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?