SANTAI HARI NATAL - PERTEMUAN PENULIS & AKTIVITIS SENI SELANGOR

Tuan Hj. Saring Sirad (Ismas Saring)


Kartunis Zunar


Sdr. Sani Sudin (Kopratasa)


Sdr. Dinsman & Dr. Ibrahim Ghaffar

YB Puan Rodziah Ismail - Exco Selangor

Apa yang diminta bukanlah hak Kerajaan tetapi hak rakyat yang sebahagian mereka adalah budayawan dan seniman. Anggapan bahawa sikap meminta-minta dari Kerajaan sebenarnya ialah meminta hak seniman dan budayawan dikembalikan kepada yang berhak.

Menangani isu budaya dan kesenian bukan sekadar menuntut kesungguhan budaya yang tinggi (cultural will) malah juga mendambakan iltizam politik (political will). Sdr. Zunar mempersoalkan perihal iltizam di kalangan negeri-negeri Pakatan Rakyat khususnya di Negeri Selangor sendiri. Menguit bajet seperti mengait rambutan bila diperlukan tentulah menggambarkan bahawa kebudayaan dan kesenian di mata Kerajaan adalah bersifat jangka pendek dan bukan perancangan jangka panjang sejajar dengan hasrat kerajaan PR membangunkan modal insan.

Sdr. Dinsman, Pengerusi PAKSI – dalam kertas kerjanya bertajuk ‘Cadangan Program dan Aktiviti Seni Selangor 2009’ dengan tegas merencanakan hala tuju aktiviti kesenian khususnya di negeri Selangor rentetan daripada persidangan penubuhan PAKSI pada 6-7 Jun 2008 yang lalu. Antara lainnya ialah: memastikan bahawa pementasan secara konsisten pada setiap bulan dengan bajet disediakan oleh Kerajaan Negeri Selangor. Memastikan bahawa hak penulis dan penggiat seni khususnya teater terus dihormati dan dipenuhi sewajarnya.

Penubuhan Akademi Muzik dan Teater Selangor, menganjurkan Festival Muzik dan Teater Rakyat, Festival Seni Jalanan, Acara Bulanan Puisi dan Lagu, Pembudayaan Melalui Buku – Pelancaran Buku Setiap Bulan, Buku Sebagai Hadiah, Majlis Pengenalan Buku, Hadiah Buku Tahunan dengan panel penilai buku yang berwibawa antara cadangannya.

YB Puan Rodziah Ismail, Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi & Inovasi memberikan penjelasan panjang lebar serta menjawab pelbagai persoalan yang ditimbulkan oleh para peserta seramai hampir 40 orang. YB Puan Rodziah telah menjelaskan hala tuju aktiviti kebudayaan dan kesenian di negeri Selangor bagi tahun 2009. Di samping memberi jaminan bahawa aktiviti kebudayaan tidak akan terpinggir di negeri termaju ini.

Program setengah hari anjuran PAKSI memang menjadi pembuka mata terhadap kemelut bahawa aktiviti kesenian dan kebudayaan seolah-olah terpinggir di Negara ini khususnya di Negeri Selangor dan program ini berjaya merungkai kemelut dan mencartakan hala tuju aktiviti kebudayaan dan kesenian di negeri Selangor.

Sdr. Ismas Saring menyarankan bahawa dana disediakan oleh Kerajaan Negeri Selangor bagi membolehkan para penulis negeri ini berkarya dan mampu menerbitkan karya mereka.

Dr. Irwan Abu Bakar mencadang proses pembinaan generasi pelapis seni dan budaya di Selangor diadakan secara berterusan dan sistematik.

Program ini dihadiri oleh hampir 40 aktivitis seni dan budaya di Negeri Selangor antaranya: Ismas Saring, Zainal Abas, Sani Sudin (Kopratasa), Abu Hassan Ashari, Prof. Siti Zainon Ismail, Pak Ahmad Sarju, Dr. Ahmad Razali, Saloma Lajis, Suria Janib, Hasni Abas, Razali Endun, dan juga barisan penulis Selangor. Cuti Natal saya menjadi amat bermakna walaupun terpaksa berkejar dari Perlis dan tiba di ibu kota jam lima pagi dan menghadiri majlis PAKSI jam sembilan pagi!

Berita baik bahawa bajet aktiviti kebudayaan di negeri Selangor telah ditambah menjadi lima kali ganda, tentulah dapat melegakan budayawan dan seniman di negeri ini! Harapan saya negeri-negeri lain (khususnya negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat) dapat mencontohi usaha Kerajaan Negeri Selangor memartabatkan budaya dan seni di kalangan rakyatnya.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
salam tuan..tertarik dengan program Pembudayaan melalui Buku..susah sekiranya budaya yang ditanam pada anak2 tiada unsur pembudayaan melalui buku...terima kasih kerana berkongsi ilmu dan maklumat..
Tanpa Nama berkata…
salam tuan, setuju pembudayaan melalui buku- bila uuan akan ke gerakbudaya? saya semakin mengkagumi tuan..kerana punya masa dan peluang menghadiri prgram walaupun sibuk..
Tanpa Nama berkata…
moga negeri bwh BN pun akan ikut langkah kejaan s'gor..sybas.
Tanpa Nama berkata…
tuan simpatis pr ke?
Tanpa Nama berkata…
korban hari cuti demi paksi.tahniah tuan..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?