BLOG DAN PENDEMOKRASIAN DI MALAYSIA

Sebelum Pilihanraya Umum ke-12 (PRU 12), para blogger mendominasi pelbagai gelaran sinis kerana pandangan dan kritikan mereka terhadap Kerajaan. Malah menurut Sdr. Rocky (Ahiruddin Attan) bahawa blogger yang dahulunya hanya dari kalangan anti Kerajaan, kini diseimbangi juga oleh para penyokong Kerajaan, siapa yang menyangka, Datuk Seri Dr. Khir Toyo, Datuk Seri Ali Rustam dan Tan Sri Mohamamad Mat Taib (sekadar beberapa nama) berubah menjadi blogger juga!


Menurut Dr. Wan Zawawi Wan Ibrahim seorang pengkaji dan antropolgis sosial, fenomena ‘blogging’ telah merubah senario politik di Malaysia, sekurang-kurangnya itulah yang dirumuskan oleh mereka yang memberikan pelbagai gelaran sinis kepada para blogger. Malah para blogger dianggap ‘penyumbang’ kepada kekalahan Barisan Nasional dan ‘penghijrahan’ empat negeri di bawah kekuasaannya ke tangan pembangkang.


June-E Tan, penulis bersama buku ini dengan Dr. Wan Zawawi telah menjalankan kaji selidik mengenai fenomena ‘blogging’ sebagai usaha memahami peranan blog sebagai media baru. Kaji selidik ini yang mencakupi pelbagai dimensi : siapa yang berblog, mengapa, latarbelakang pendidikan, tabiat membaca, masa yang dihabiskan untuk aktiviti berblog, dan pelbagai lagi.

YB Nik Nazmi Nik Ahmad, Setiausaha Politik YAB Menteri Besar Selangor merangkap ADUN Seri Setia telah menyampaikan ucaptama dan melancarkan buku – ‘Blogging and Democratization in Malaysia – A New Civil Society in the Making’. YB Nik Nazmi yang mengenali Internet ketika berusia 15 tahun dan mula mempunyai blognya sendiri pada usia 21 tahun memang mengakui Internet dan Blog adalah wadah utama dalam kempen Pilihanrayanya pada PRU 12 malah juga dimanfaatkan sebaiknya oleh parti-parti pembangkang di Malaysia.

Majlis pelancaran buku ‘Blogging and Democratization in Malaysia – A New Civil Society in the Making’ terbitan SIRD (Strategic Information and Research Development Centre) dan forum 'New Media & Democratization in Malaysia' telah berlangsung di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur/Selangor pada 5 Disember yang lalu - walaupun hanya dihadiri oleh kurang daripada 30 orang - where only less than 30 people turned up, which was good for the butterflies in my stomach but not so good for the forum in general. I sat at the panel and felt secretly mischievous as the whole thing felt so much like a fake stage, a rehearsal, because of the empty hall (http://junex2.blogspot.com/).

Catatan Kaki: Saya juga tidak mendapati teman-teman berblog khususnya yang berblog dalam Bahasa Malaysia, mungkin sibuk kot. Apa pun aktiviti berblog sudah semacam diiktiraf oleh Kerajaan mungkin lepas ini Kementerian Belia & Sukan menerusi Menteri nya yang proaktif boleh memperkenal Rakan Muda Blog tambahan kepada Rakan Muda Siber! Buku terbitan SIRD setebal 153 halaman berharga RM25.00 boleh didapati di http://www.gerakbudaya.com/

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Setuju: Blog penyumbang kekalahan Kejaan BN
Tak Setuju: tuan mendiamkan diri.
Tanpa Nama berkata…
Ustazah, aku kan ada ni..anyway tahniah kerana hebahan mengenai forum blog ..
Kalau ada cadangan blogger diberi elaun sara hidup... hehehe SETUJU! sangat2. Emmm ... kementerian mana nak kena approach nih
Tanpa Nama berkata…
saudara RMN..cuba approach MOF..bleh bantu kot..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?