BILIK SULIT


"Saya tahu apa yang suami saya lakukan. Suami saya tahu apa yang dia lakukan. Polis tidak perlu putarbelitkan. Suami saya tak makan tipu".

Ini antara dialog isteri tahanan ISA dalam teater Bilik Sulit.

Harbes Corpus, Karpal Singh, Lim Kit Siang, Ikut Suka Aku, Rompin, Bar Raba-Raba, Itu Siksaan Aku, Melayu, Islam, Mahathir, Razak Baginda, C4, itu antara ungkapan dalam teater : Bilik Sulit. Dipentaskan sempena Hari Hak Asasi Antarabangsa oleh Teater Bukan Teater dengan kerjasama Majlis Peguam. Bilik Sulit ditulis dan diarahkan oleh Hishamuddin Rais, arahan bersama Mislina Mustafa yang turut berlakon sebagai isteri tahanan ISA.

Bilik Sulit sebuah pementasan yang memaparkan kisah soalsiasat tahanan ISA oleh pihak polis berdasarkan kisah benar dan testimoni tahanan ISA sendiri.

Dengan prop dan tatacahaya yang sederhana serta set yang ringkas, Bilik Sulit sebenarnya sebuah drama kata-kata (word play), empat orang sebagai pegawai polis yang mengendalikan soalsiasat, si tahanan ISA dan suara latar isteri tahanan sendiri sudah cukup menggambarkan bagaimana proses soalsiasat polis terhadap tahanan ISA. Pengalaman soalsiasat terhadap tahanan ISA dan penderaan mental dan fizikal bukanlah suatu yang asing, sekurang-kurangnya itulah yang dapat disimpulkan selesai pementasan selama sejam ini!

Bilik Sulit dipentaskan selama empat malam bermula 20 hingga 23 Disember 2008, juga bakal dipentaskan di Pulau Pinang bermula 9 Januari 2009.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
salam tuan- saya ada terbaca mngenai pementasan ini tapi tdak brkesmpatan. Harap dpat peluang di Pulau Pinang nanti. Tuan permintaan sulit saya masih belum berespon..
Tanpa Nama berkata…
salam tuan ks..penah kenal salah seorang tahanan ISA dan keluarganya..kisah hidup yang dikira tragis..
Tanpa Nama berkata…
berat mata memandang berat lagi bahu memikul..tumpang gembira atas kepekaan tuan..
Tanpa Nama berkata…
saya terharu kerana ramai tdak mahu terbabit ngan isuisu seprti ISA. syabas tuan sakat
Tanpa Nama berkata…
hebahan mengenai ISA dan kezaliman harus diteruskan.

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?