APABILA KEMANUSIAAN TERABAI DI HOSPITAL
Beberapa minggu yang lalu,
dilaporkan di dalam akhbar bagaimana seorang bekas tentera mengamuk dan
bertindak memecahkan cermin kaunter pendaftaran di Hospital Raja Permaisuri
Bainun.
Dikhabarkan juga bekas tentera
tersebut mengamuk kerana tidak berpuas hati dengan layanan petugas kaunter yang
enggan menerima wang pendahuluan sebanyak RM150
bagi membiayai rawatan isterinya yang berjumlah RM800.
Kita pun menerima berita yang
dikhabarkan dan mula melabel si bekas tentera tersebut sebagai ‘penjenayah’
kerana tindakan amuknya itu. Pernahkah
kita melihat sisi yang lain bagaimana ‘robotik’nya para petugas di kaunter yang
dikatakan menurut garis panduan yang ditetapkan oleh pengurusan atau
Kementerian Kesihatan bagi kes seperti yang berlaku di Hospital Raja Permaisuri
Bainun.
Cerita-cerita sedih dan ‘sadis’
hospital kerajaan bukanlah perkara yang baru, pernah dilaporkan juga bagaimana
seorang pesakit terpaksa menunggu beberapa jam untuk berjumpa dengan doktor dan
menunggu beberapa jam lagi untuk menerima rawatan susulan mahupun untuk
dimasukkan ke dalam wad.
Pada minggu lalu, dua orang anak
kenalan saya terpaksa menunggu berjam-jam sebelum dimasukkan ke dalam wad
walaupun ianya merupakan kes kemalangan membabitkan pelajar sekolah dalam
pakaian seragam sekolah mereka.
Mungkin pihak hospital mahupun
Kementerian Kesihatan telah mempunyai jawapan yang ‘ready made’ bagi kes seumpama ini, namun apa yang menyedihkan
adalah bagaiamana para petugas di hospital seolah-olah telah hilang rasa
‘kemanusiaan’ mereka.
Memanglah mudah bagi para petugas
hospital untuk memujuk pesakit mendapatkan rawatan di klinik atau hospital
swasta sekiranya tidak puas hati dengan layanan di hospital kerajaan, namun
jika inilah mentaliti dan sikap mereka tentulah ianya bercanggah dengan
aspirasi Perdana Menteri melalui gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan beliau –
rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.
Jika di hospital pun rasa
kemanusiaan semakin menipis dengan pelbagai peraturan dan ketetapan pihak pengurusan
tanpa ada ruang untuk budi bicara, maka insiden seperti amukan oleh bekas
tentera dan sungutan rakyat terhadap layanan yang kurang memuaskan akan
sentiasa menghiasi dada akhbar dan menjadi bahan laporan setiap masa.
Kes amukan bekas tentera dan anak
kenalan saya hanya sebahagian daripada ratusan ketidakpuasan hati rakyat
terhadap layanan kepada mereka oleh petugas hospital. Apakah rakyat akan selamanya ‘terdera’ dan
dicemuh serta digesa ke klinik dan hospital swasta jika mengadu mengenai
perilaku perkhidmatan mereka.
Bukankah pihak hospital sepatutnya
mempunyai rasa kemanusiaan yang tinggi dan juga budi bicara yang praktikal
sifatnya dan tidak hanya tertinggal di dalam buku panduan dan papan piagam
pelanggan mereka!
Ulasan
Kita sering marah-marah apabila warga kerja hospital tidak sama-sama menangis dengan kita atau tersenyum simpul apabila bekerja. Seperti tidak simpati dengan kita; begitulah yang kita fikirkan. Terfikirkah kita yang mereka 'bekerja' di sana, bukannya menghantar waris atau rakan yang mempunyai kaitan silaturrahim dengan mereka. Seperti kita yang bekerja di pejabat atau di kilang atau lokasi lain yang persekitarannya tidak murung dan moyok seperti di hospital,pekerja di hospital juga berhak bekerja dengan ceria. Sesekali bergurau dan tentunya menegur rakan kenalan dengan senyum manis. Mengapa hendak dimarah pula apabila mereka ceria? Asalkan mereka tidak bertepuk tampar dengan ghairah secara tidak sepatutnya, cukuplah, bukan? Hospital kerajaan juga tidak cukup kakitangan. Itu satu lagi yang saya perhatikan. Pernahkah kita ambil tahu berapa ramai doktor yang bertugas pada satu-satu masa? Jika ada 5 doktor, pesakit ada 50 orang, sudah tentu lama hendak menunggu. Ada juga yang perlu rawatan yang lama. Jika doktor merawat kita seperti pemasang alat di kilang elektronik, marah pula kita. Wad kecemasan sering penuh dengan pesakit. Sudah tentu waktu menunggu amat lama. Bahagian kecemasan terbahagi 3, jika kita bukan pesakit zon merah atau kuning, kita perlu bersedia menunggu. Dulu waktu mendapatkan rawatan di hospital swasta, apabila pesakit ramai, saya juga pernah kena menunggu lama. Bagi saya tak jauh bezanya dengan waktu menunggu di hospital kerajaan. Lagi sakit hati sebab bukannya free!
Kita hanya boleh mengubah sikap dan diri kita sendiri jika kita mahukan perubahan untuk apa juga pun. Walaupun kita merasa kita hanya setitik air di lautan, sebenarnya kita ini seperti kicap yang menitik ke dalam segelas air sirap. Kita mampu mengubah paling tidak warna sirap itu. Bayangkan kalau kicap itu setengah gelas, bukankah air sirap itu tidak akan menjadi sirap lagi!