MODEL PERNIAGAAN BARU – SAMAN
Pada
12 Ogos nanti, akan dilancarkan satu lagi model perniagaan yang baharu. Mungkin ini juga adalah salah satu cabang di
dalam ETP (Pelan Transformasi Ekonomi).
Antara lain model perniagaan ini ialah menyemarakkan industri saman
negara. Uniknya model perniagaan ini
ialah yang terulung di dunia dan Malaysia di bawah kepimpinan sekarang telah berjaya
mengangkat industri saman sebagai satu lagi sumber pendapatan untuk negara.
Mungkin
tahun hadapan, Malaysia boleh menjadi tuan rumah PERSIDANGAN ANTARABANGSA
INDUSTRI SAMAN yang ucaptamanya boleh disampaikan oleh Perdana Menteri. Malaysia akan menjadi model ikutan negara
lain termasuk negara-negara maju. Model
perniagaan baru ini adalah satu lagi inovasi kerajaan ‘Janji Ditepati’.
Pada
April lalu, dua buah syarikat Beta Tegap Sdn. Bhd. dan ATES Sdn. Bhd. telah
dianugerahkan konsesi bagi menyediakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES)
yang meliputi pemasangan kamera had laju sebanyak 566 unit, kamera lampu
isyarat sebanyak 266 unit dan kamera
mudah alih sebanyak 250 unit. Malah
mereka juga dibahagikan zon masing-masing.
Bina Tegap akan beroperasi di kawasan tengah dan selatan yang meliputi 7
negeri, manakala ATES akan beroperasi di wilayah utara dan timur.
Objektif
pengenalan sistem penguatkuasaan automatik ini memanglah baik iaitu bagi
mengurangkan kesalahan lalu lintas pengguna jalanraya khususnya dua kesalahan
iaitu tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu melebihi had laju sebelum diluaskan
kepada kesalahan lalu lintas lain di dalam sistem ini.
Selain
itu, semalam Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam bersama
Agensi Penguat Kuasa Pengangkutan Awam pula menyarankan Kerajaan
menguatkuasakan peraturan yang mewajibkan setiap pesalah lalu lintas membayar
saman serta-merta sebagai langkah untuk mendidik masyarakat agar mematuhi
undang-undang jalan raya. Jika gagal
membayarnya, kenderaan pesalah akan ditahan sehingga bayaran dibuat. Jika ramai pula yang memilih untuk tidak
membayar serta merta, satu lagi bentuk perniagaan baru akan diwujudkan iaitu
gudang atau kawasan bagi menyimpan kenderaan pesalah yang belum menjelaskan
saman serta merta itu.
Menurut
suruhanjya itu kewajarannya adalah kerana jumlah saman tertunggak dan waran
tangkap bagi kesalahan lalu lintas membabitkan saman polis, Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) kini mencecah jutaan
ringgit.
Kelihatannya
amat licik, apabila sistem penguatkuasaan automatik dan saranan oleh Suruhanjaya
Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam menghalalkan bentuk pemerasan
baru. Walaupun dalam penyediaan sistem
penguatkuasaan automatik kerajaan khabarnya tidak menyediakan sebarang
peruntukan kewangan namun dengan imbuhan yang agak lumayan, setiap syarikat
boleh menjana sehingga 440 juta ringgit.
Jadi adalah mustahak supaya kerajaan menyokong usaha ini dengan
menguatkuasakan saranan tersebut.
Bayangkan jika setiap satu daripada dua syarikat yang mendapat konsesi
tersebut boleh menjana pendapatan sehingga 440 juta ringgit, berapa pula yang
bakal dijana oleh Kerajaan dalam model perniagaan yang baru ini!
Ulasan