CATUAN AIR FASA BERAPA PUN, SYABAS PATUT BLAH!

Beberapa ketika dulu, ketika berurusan dengan sebuah bank komersil yang saya panggil sebagai bank unta, saya diminta membayar caj sebanyak RM2 kerana menggunakan khidmat kaunter untuk membuat bayaran kad kredit saya.

Saya tidak mempertikaikan bayaran sebanyak RM2 tersebut, kerana memang jelas terpampang notis mengenainya, iaitu pelanggan bakal dikenakan bayaran RM2 jika memilih untuk menggunakan khidmat kaunter. 

Namun saya tidak memilih untuk menggunakan khidmat kaunter kerana mesin bayaran yang disediakan oleh bank unta tersebut rosak dan tidak boleh digunakan memaksa saya menggunakan khidmat kaunter.

Apabila saya diminta untuk membayar dan saya membantah kerana tanggungjawab memastikan mesin tersebut berfungsi dengan baik, bukan tanggungjawab saya tetapi kepada pengurusan bank unta tersebut.  Akhirnya saya dikecualikan membuat bayaran begitu juga pelanggan-pelanggan di belakang saya.

Ketika krisis air pada masa ini, pihak konsesi air memaklumkan salah satu sebab catuan air dikenakan adalah kerana mahu mendidik para pengguna untuk berhemah dalam penggunaan air.  Memang dapat diterima paras air di empangan-empangan kini adalah di paras tidak begitu selamat, kerana masalah cuaca.

Selepas hampir sedekad, kita didera oleh Syabas atas nama penswastaaan bekalan air kepada penduduk di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya dan pengurusan 1.5 juta akaun komersil, maka wajarlah Syabas memuhasabah diri mereka. 

Adakah penswastaan yang bermula pada 1 Januari 2005 telah benar-benar dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab?  Soalan yang lebih penting adakah peratus air tidak berbayar (non-revenue water) telah dapat diturunkan selama mereka menjadi ‘pengurus’ air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya?

Memang sangat bertanggungjawab Syabas sebagai ‘pengurus’ air apabila begitu pantas melaksanakan pemotongan jika kita lewat membuat pembayaran bil, itu sahaja yang rasanya patut dibanggakan.

Kini ada pula pembangkang (baca: BN) di Selangor yang menyalahkan Anwar Ibrahim sebagai punca masalah air di Selangor kerana lewat melaksanakan Projek Langat 2.  Syabas yang selama ini menjadi ‘pengurus’ air di Selangor jauh sebelum BN terlepas negeri Selangor tidak pula disalahkan.

Dengan peratusan air tidak berbayar yang tinggi oleh ‘pengurus’ air di Selangor sejak sedekad lalu maka amat wajarlah Syabas ditunjukkan jalan keluar kerana gagal menjadi ‘pengurus’ yang baik!

Seperti juga mana-mana penyedia perkhidmatan, sepatutnya sebagai pengguna kita wajar mendesak ‘pengurus’ yang baru kerana kegagalan mengurus dengan baik, dan pelanggan yang membayar perkhidmatan wajar menerima perkhidmatan yang terbaik. 

Anehnya, kita sekarang ini didera oleh ‘pengurus’ yang kita perlu membayar perkhidmatan kepada mereka.  Cukuplah berselindung di sebalik alasan mahu mendidik para pengguna untuk menggunakan air secara lebih berhemah! 

Kepada Syabas selamat maju jaya di masa hadapan dalam perniagaan yang lain pula!


Ulasan

Tanpa Nama berkata…
mmg pun..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?