APABILA KERAJAAN BERLINDUNG DI SEBALIK OSA!

Sebagai pembayar cukai, adalah hak rakyat untuk mengetahui perkara-perkara yang dilakukan kerajaan untuk mereka.  Era kerajaan mendabik dada dan dengan melaungkan “kami tahu apa yang terbaik untuk rakyat” sudah lama berlalu.

Rakyat sebagai pemegang saham ‘stakeholders’ wajar dimaklum dan diambil penyertaan mereka dalam sebarang keputusan apatah lagi jika ianya berkaitan langsung dengan kebajikan mereka.

Terdapat banyak kes, bagaimana kerajaan (baca: BN) mengelak untuk mendedahkan maklumat apabila diminta, dengan alasan ia tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi (OSA).  Perjanjian konsesi tol antaranya yang diselindungkan sehingga kini.

Kalau mahu disenaraikan perkara-perkara yang diletakkan di bawah OSA, senarainya mungkin panjang dan memualkan.  Kita boleh faham hal-hal yang melibatkan keselamatan negara memang sewajarnya diklasifikasikan sebagai Akta Rahsia Rasmi (OSA), namun jika Sistem penguatkuasaan automatik (AES), yang melibatkan dua syarikat swasta yang mempunyai motif keuntungan pada asasnya pun diletakkan di bawah OSA, maka amat wajar kerajaan dipersoalkan.

Kewajaran meletakkan perjanjian AES di bawah OSA juga menjadi momokan oleh Ahli Parlimen apabila pada Disember lalu, Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar mempersoalkan kewajaran klasifikasi ini kepada Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan.

Adakah kerajaan menggunakan OSA bagi melindungi kepentingan krooni-kroni mereka atau melindungkan perjanjian berat sebelah yang merugikan kerajaan dan rakyat.

Yang terbaru adalah apabila laporan Penilaian Impak Trafik (TIA) bagi cadangan projek Kinrara – Damansara Expressway (KIDEX) yang tidak didedahkan atas alasan Akta Rahsia Rasmi.  Apakah sebenarnya kandungan TIA itu sendiri tidak membenarkan pembinaan lebuhraya tersebut.

Khabarnya lebuhraya bertingkat yang dicadangkan itu sepanjang 14.9 km bermula dari utara di tol NKVE Damansara dan menuju ke arah selatan ke Lebuhraya Bukit Jalil berhampiran Kinrara melalui tengah-tengah Petaling Jaya.

Jika benar kerajaan meletakkan kepentingan rakyat, seperti yang dilaungkan ‘rakyat didahulukan’ serta telus, laporan semacam ini dan lain-lain yang melibatkan kepentingan rakyat haruslah didedahkan bagi kepentingan rakyat khususnya mereka yang terlibat secara langsung.

Mungkin juga kerana mengambil berat tentang kesihatan rakyat maka perjanjian konsesi tol dan laporan seperti TIA tidak didedahkan, ya lah supaya rakyat tidak diserang sakit jantung kerana meneliti kandungan perjanjian.  Agaknya inilah yang dikatakan “rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”!




Ulasan

Tanpa Nama berkata…
itula bn=belit nasioal
SIS berkata…
masa ini la gunanya pembangkang supaya kerajaan yg dipilih tidak berbuat sesuka hati mereka..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?