INPUMA, ACHEH & TSUNAMI 2004

Petang Selasa lalu, saya menemankan seorang sahabat saya menyampaikan ceramah yang dianjurkan oleh INPUMA (Institut Antarabangsa Polisi Awam dan Pengurusan).

INPUMA - http://www.inpuma.org.my/ ditubuhkan pada tahun 1999 dan berpusat di Universiti Malaya. Kisah ini bukanlah mengenai INPUMA mahupun sahabat saya yang menyampaikan ceramah tersebut. Khalayak yang menjadi sasaran ceramah yang dianjurkan oleh INPUMA dan Universiti Malaya ialah Pegawai-pegawai dari Acheh. Ceramah dari 11-18 November 2008 yang mencakupi pelbagai perkara yang perlu diketahui oleh penjawat awam ini dibiaya oleh Pemerintah Provinsi Nanggroe Aceh Darussalam.

Tiba-tiba sahaja semacam menonton filem benak saya mengimbas tragedi Tsunami yang melanda Acheh di penghujung 2004 lalu. Hati siapa yang tidak tersentuh melihat mangsa Tsunami 2004 samada di Acheh, Kuala Muda, Phuket, Pulau Pinang, Sri Lanka atau di Kepulauan Maldives.

Kelompok penjawat awam ini yang dihantar ke Malaysia untuk Program Latihan mengatakan mereka adalah yang bernasib baik dan ketika perbualan saya mengenai tragedi 2004, mereka tidak sudah-sudah mengucap kesyukuran kerana masih mampu bernyawa dan terselamat dari menjadi mangsa Tsunami 2004.

Tsunami dan Acheh tidak mungkin hanya menjadi lakaran sejarah rakyatnya malah di seluruh dunia kerana bahang Tsunami yang melanda Asia pada 2004 memang meninggalkan kesan, trauma dan menginsafkan bagi semua bangsa dan agama.


p/s: Kebesaran ALLAH swt - kerana biarpun dilanda Tsunami, masjid Abdul Rahman tetap utuh tersergam. Allahu Akbar!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Nasib baik INPUMA ingatkan APANAMA..lawak aje..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?