BUDAK KELANTAN - REALITI ANAK MUDA DI KOTA?


Kita jahat pun, jangan sekat orang nak buat baik – Jaha

Menonton Budak Kelantan – buah tangan Wan Azli Wan Jusoh, pendatang baru memberi dimensi segar mengenai anak-anak Kelantan di perantauan. Saya bukanlah anak Kelantan tetapi mempunyai ramai teman samada lingkungan kerja atau kenalan santai dari kalangan anak Kelantan.

Budak Kelantan, kisah jujur (filem harus jujur!) Jaha dan Buchek di Kuala Lumpur, dua sahabat karib sekampung yang terpisah mengikut alunan rentak hidup masing-masing. Buchek (Danny X-Factor) graduan lepasan Universiti Malaya, masih menganggur dan mencari pekerjaan. Menumpang di rumah teman yang telah lama tinggal di ibukota. Lingkungan teman-temannya adalah orang yang baik dan berwawasan. Berbeza dengan Jaha yang gagal persekolahannya merantau ke ibu kota dan menjadi watak hitam penghuni kota. Tinggal bersama teman-teman sekufu yang menggelarnya ‘Mr. Amerika’. Sinis kerana tuntutan anak muda di kota: seluar Levis, baju Nike, minum Coca-Cola, MTV, rokok Marlboro ...

Gusti, daun terup, perempuan, ubat batuk, pil kuda bukanlah kelaziman anak-anak Kelantan tetapi keberanian pengarahnya memperlihatkan kebobrokan anak-anak Kelantan harus dipuji. Inilah realiti anak-anak muda (sekurang-kurangnya pada masa ini) di ibu kota tanpa mengira negeri asal mereka.

Saya kira Budak Kelantan adalah sekadar perlambangan watak anak muda di kota yang ada sisi terang dan gelapnya. Masalah pergaulan dan persahabatan di kota menjadi asas kekuatan Budak Kelantan, watak Jaha memang banyak terdapat di kota-kota besar dan adaptasi watak Jaha adalah cukup menyakinkan apatah lagi dilakonkan secara bersahaja oleh Mohd. Asrulfaizal Kamaruzaman.

Melalui Budak Kelantan, Wan Azli Wan Jusoh membiarkan kamera menyelusuri perjalanan hidup Jaha dan Buchek, lihat saja adegan ketika Jaha bersama Ana membeli belah dan Buchek melintasi mereka sambil tertoleh-toleh.

Difahamkan filem ini dibuat dalam bajet yang 'ciput' – RM600,000 dan dalam bentuk digital. Saya teringat satu lagi filem berbajet rendah iaitu filem Pensil buah tangan M. Subash. Mungkin FINAS dengan Pengerusinya yang baru, YB Datuk Razali boleh merubah senario penghasilan oleh pengarah-pengarah berpotensi seperti Wan Azli dan M. Subash. InsyaAllah.

p/s: Watak Buchek mengingatkan kepada sahabat saya Sdr. Rozelan (www.celikhuruf.blogspot.com) anak kelahiran Tumpat, Kelantan! Lawatan kerja ke Kelantan, InsyaAllah 18-20 November 2008.

Ulasan

Saya antara terawal yang menonton, ada sisi terpuji patut dilontarkan. Apatah lagi lakonan hidup oleh Mohd. Asrulfaizal Kamaruzaman. Prop dan settingnya natural dan dekat sekali dengan realiti. Saya sokong ini filem jujur, karya jujur malah boleh dikatakan setiap dialog dan pergerakan watak mendokong tema.

Filem ini mengingatkan diri saya sendiri ketika zaman student di univerisiti dan zaman menyewa di rumah bujang.

AMERIKA!!! Levis bundle, baju Nike, minum Coca-Cola, tengok MTV, hisap rokok marlboro...
Tanpa Nama berkata…
Bilo mu ghi nontong..dok ajok kawe..nate mu..
Tanpa Nama berkata…
Filem ini lain dari yg lain..natural..bersahaja..t kasih kerana highlight dlm kaki sakat..Saya pasti ramai anak kelantan akan menontonnya..
Gaya kecek klate mu dok brapo keno, aku tahu mun nyamar nih! Baik mun prktis makey budu. Nnti kalu ado plak cerito budak jawa ko...budak acheh ko, aku ajak mun. Tapi mun keno laa blanja aku. Guano gu!!!

AMAREKA!!!
Tanpa Nama berkata…
Satu realiti yang 'silence'..Ramai yang tahu tapi buat-buat tak tahu..Kagum dgn semangat kelantanis..walaupun saya bukan orang kelantan tapi sahabat baik dan makanan kelantan jadi favorite..unik dan tersendiri..
meh kita gi tengok teater plak di DBP.
Tanpa Nama berkata…
nmpak hot dah blog kaki sakat ni..harap dppt hits tinggi..teruskan usaha menyakat ..HIDUP KAKI SAKAT!

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?