KAWALAN HARGA UNTUK SIAPA?
Jika
kita ke pasaraya besar pada hari ini, kita pasti terserempak dengan jenama
dalaman (in-house brand) pasaraya
tersebut. Lazimnya adalah barangan asas
seperti minyak masak, minuman, dan pelbagai barangan lain.
Pasaraya
besar pula mewujudkan jenama mereka sendiri bagi memberikan peluang kepada para
pelanggan mereka untuk memiliki produk dengan harga yang lebih murah. Pasaraya besar pula mengambil inisiatif untuk
mengiklankan jenama mereka sendiri selain kos untuk membangunkan produk mereka
untuk kekal kompetetif.
Namun
lain pula ceritanya dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi &
Kepenggunaan (KPDNKK), yang menetapkan harga siling bagi barang-barang kawalan misalnya
ketika perayaan Aidil Fitri yang lalu, 18 barangan telah dikenalpasti dan
ditetapkan harga siling.
Soalnya,
apakah pasaraya besar tidak dibenarkan untuk menjual harga minyak masak di
bawah harga yang ditetapkan iaitu RM13.35 bagi minyak masak bersaiz 5 Liter.
Bukankah
lebih baik dan menguntungkan para pengguna jika KPDNKK hanya menetapkan harga
siling dan tidak melakukan penetapan harga kerana kita percaya pasaraya besar
sebenarnya mahu berlumba-lumba untuk menjual barangan jenama dalaman mereka dengan
harga yang lebih murah.
Adalah
tidak masuk akal jika pasaraya besar seperti Tesco, Mydin, Giant dan sebagainya
menghasilkan produk dan jenama mereka sendiri jika mereka tidak dibenarkan
menurunkan harga untuk bersaing dengan jenama sedia ada.
Misalnya,
minyak masak jenama dalaman Tesco mempunyai harga yang sama seperti minyak
masak Saji, Buruh dan Pisau yang telah dikenali ramai oleh pengguna. Pihak KPDNKK sepatutnya memberikan
kelonggaran untuk pasaraya ini menentukan harga mereka sendiri khususnya bagi
jenama dalaman mereka sendiri dengan hanya menetapkan harga siling sahaja.
Bayangkanlah
jika minyak masak jenama Tesco boleh dijual RM1.00 atau RM2.00 lebih murah
daripada harga kawalan. Dengan cara ini,
pengguna akan beroleh manfaat dan pasaraya besar juga akan dapat memberikan
nilai tambah kepada para pelanggan mereka.
Matematiknya
mudah, namun kekangan peraturan sedia ada untuk produk yang dikawal harganya
haruslah dikaji semula bagi memberikan lebih keadilan bukan sahaja kepada para
pengguna tetapi juga kepada pasaraya besar untuk membangunkan lebih banyak
jenama dalaman mereka sendiri.
Pasaraya
besar ini pula mempunyai program pembangunan produk mereka sendiri yang
memberikan peluang kepada lebih ramai pembekal untuk turut serta dalam rantaian
pembekalan mereka.
Mungkin
telah sampai masanya bagi KPDNKK menggalakkan pasaraya besar bersaing secara
sihat dan membuka ‘kunci penetapan harga’. Melalaui kaedah ini harga ditentukan oleh
pasaran melalui permintaan dan bekalan (demand
and supply).
Dengan
cara ini ianya akan memberikan lebih banyak ruang kepada para pengguna membuat
pilihan, samada membayar harga premium untuk jenama sedia ada atau harga yang
lebih rendah untuk jenama dalaman pasaraya besar ini.
Pada
tahun 2015, KPDNKK haruslah lebih proaktif dan benar-benar mesra pengguna!
Ulasan