KECIK-KECIK TAK NAK MAMPUS …

Maaflah kerana tajuk entri yang kurang sopan, bukan niat saya memilih tajuk entri sedemikian, tapi itulah realiti suara hati saya. Membaca dan mendengar kisah ibu bapa tiga remaja yang berusia 14 tahun hilang selepas keluar membeli pakaian raya.

Sebenarnya tiga remaja yang dimaksud tidak hilang malah memilih secara sukarela untuk hilang kerana dikhabarkan berkunjung ke rumah kenalan lelaki mereka di Teluk Intan. Mereka khabarnya sering menghubungi dan dihubungi rakan-rakan sekolah, malah pernah memberitahu supaya keluarga tidak bimbang kerana mereka akan pulang juga akhirnya. Itu yang dikhabarkan lewat pesanan ringkas kepada teman-teman mereka!

Ibu seorang daripada remaja tersebut, Che Norliah Che Mat, 47, berkata, dia tidak lalu makan dan tidak lena tidur kerana mengenangkan anak perempuannya itu.

‘‘Sekarang saya tak ingat lain, apa pun yang berlaku, saya minta sangat-sangat agar mereka pulang, kami tak marah,”

Pada hari Isnin lepas, pihak polis telah pun menemui ketiga-tiga remaja ini berserta dua orang kenalan lelaki di sebuah rumah di Pulau Pinang. Mereka khabarnya baru sahaja mengenali kenalan mereka dalam tempoh kurang sebulan!

Kini baru saya faham, mengapa ada kes-kes di mana anak-anak perempuan dibakar di Pakistan, India dan di negara Arab hanya kerana memilih untuk mengikuti kenalan lelaki mereka yang tidak direstui oleh keluarga, kerana pada tanggapan masyarakat mereka, lebih baik mati daripada mendapat malu!

Bayangkanlah bagaimana bimbang seorang ibu apabila anak gadisnya yang baru berusia 14 tahun dan di bangku sekolah, ‘hilang’ setelah keluar dari rumah untuk urusan yang telah dimaklumkan. Dikhabarkan juga seorang ibu remaja yang ‘hilang’ ini yang merupakan penjual nasi lemak begitu lemah kerana tidak berselera untuk menjamah makanan kerana saban masa fikirkan perihal anaknya, dan si anaknya pula berseronok ke sana kemari dengan kenalan lelaki, betullah kata: KECIK-KECIK TAK NAK MAMPUS, BESAR MENYUSAHKAN EMAK BAPAK!

(Nota Kaki: Apologi kepada Sdr. Uthaya Sankar SB kerana gagal menggunakan Bahasa Melayu yang betul!)

Ulasan

siti berkata…
salam tuan, anak2 skrg bukan tahu hiba hati ibu dan bapa mereka..
wanman68 berkata…
ADAKAH SILAP ANAK ATAU SILAP KITA SEBAGAI IBUBAPA..
SAMA-SAMALAH KITA FIKIRKAN.
cPenglipur berkata…
memang tak patut...
Uthaya Sankar SB berkata…
Terkejut membaca bahagian apologi ...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?