DIPERSILAKAN TUAN ...

Apabila membaca khabar mengenai seorang paderi Kristian yang akan melakukan upacara pembakaran Al-Quran sempena mengingati serangan September 11, 2001 yang lalu, saya agak tergamam. Hal ini pertama kali dikhabarkan pada penghujung Julai yang lalu.

Paderi Terry Jones dari The Dove World Outreach Center yang berpengkalan di Gainesville, Florida, Amerika Syarikat, khabarnya mengetuai gereja tidak bermazhab. Saya agak tergamam kerana idea ini dicetuskan oleh seorang paderi sebuah gereja kecil dan label ‘antarabangsa’ yang digunakan juga mengundang kelucuan bagaimana seorang warga sebuah negara maju dan merupakan kuasa besar mempermainkan label antarabangsa!

Sebagai seorang paderi, saya fikir tentulah Terry Jones telah khatam kitab Injilnya dan juga telah tahu kandungan keseluruhan Al-Quran yang dianggapnya ‘jahat’. Soalnya apabila seorang paderi yang sepatutnya mempunyai kadar toleransi agama yang tinggi, tetapi sebaliknya mengundang idea murahan seperti ini apatah lagi menyentuh perihal agama yang lain.

Idea murahan ini khabarnya ditentang oleh Presiden Obama yang bimbang dan mengharapkan agar toleransi agama sentiasa menjadi tunjang dan amalan kehidupan sejagat. Mungkin fahaman Kristian tidak bermazhab Terry Jones memungkinkan perlakuan dan menghina agama yang lain!Mungkin fahaman Kristian tidak bermazhab Terry Jones juga diajar untuk tidak menghormati pemimpin dan agama lain. Sekurang-kurangnya itulah tanggapan saya apabila membaca tentang idea murahan yang dicetuskan oleh paderi Terry Jones.

Kepada paderi Terry Jones, sekiranya ilham dari doa tuan menginginkan tuan bertindak sedemikian maka lakukanlah sekiranya itu adalah pilihan yang sewajarnya sebab hal sedemikian adalah perlakuan jijik dan memualkan apabila tuan melabelkan kitab sebuah agama lain sebagai ‘jahat’. Bukankah semua agama di dunia mengajar pengikutnya menghormati agama dan pegangan kaum yang lain. Bukankah semua bentuk kitab harus juga dihormati oleh orang biasa pun apatah lagi oleh seorang paderi seperti tuan!

Tuan sepatutnya menggunakan peluang untuk melawat negara-negara Islam seperti Malaysia bagaimana toleransi beragama menjadi tunjang dalam kehidupan seharian. Bukalah minda, bukalah hati!

Share this article :
 

+ komen + 2 komen

sarip dol
10 September 2010 6:58 PTG

paderi ajaran songsang kot..

wanman68
14 September 2010 2:04 PG

dia tu memang banyak masalah.saja nak cari publisiti murahan.. Dajal betul

Catat Ulasan
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. kaki sakat - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger