IKLAN TV3 ...

Saya tidak sempat menonton iklan hari raya TV3, yang dihebohkan telah ditarik balik. Saya hanya sempat menonton Buletin Utama pada hari semalam yang memaklumkan mengenai penarikan balik iklan ini. Namun begitu saya berkesempatan menontonnya melalui YouTube, dan agak terperanjat dengan pendekatan yang diambil oleh pengarahnya dalam iklan tersebut. Walaupun pihak pengurusan telah menarik balik iklan ini dan telah pun memohon maaf di atas keterlanjuran penyiaran iklan ini, namun apa yang bermain di benak saya ialah bagaimana proses kawalan kreatif dalaman oleh pihak TV3.

Hal pertama yang disedari ialah bagaimana iklan ini dihasilkan oleh seorang yang bukan Islam, bukan Melayu (bukan maksud saya menidakkan kekreatifan beliau) tetapi semangat Syawal tentulah lebih akrab dengan pengarah kreatif yang beragama Islam sekurang-kurangnya. Iklan yang khabarnya dihasilkan dengan belanja sebanyak RM200,000 telah begitu sahaja diperap akibat kurangnya sensitiviti si pengarah kreatifnya. Malah dengan begitu ramai yang terlibat dengan penghasilan iklan tersebut, saya agak terkejut bagaimana hal sedemikian boleh terlepas pandang!

Pengarah Kreatif TV3, Douglas Khoo Hong Seng, mungkin juga seperti YB Teo Nie Ching yang menyampaikan ‘tazkirah’ di sebuah surau di Kajang, bersifat ikhlas mahu menghasilkan sesuatu yang terbaik, namun apabila menjadi tidak sensitif dengan persekitaran sekeliling tentulah pula mengundang tohmahan dan fitnah.

Kepada TV3, moga insiden ini akan menjadi iktibar untuk lebih berhati-hati dalam memberi amanah terhadap tugasan kepada kakitangannya. Iklan-iklan perayaan TV3 tidak pernah gagal manambat hati penonton-penonton setianya.

Ulasan

anep berkata…
iklan yg bengap..
wanman68 berkata…
Tujuan asalnya untuk sesuaikan dengan slogan 1Malaysia tapi yang membuatnya bukan orang islam yang tak faham islam serta dibantu oleh orang islam yang ???????. fikir sendiri le..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?