APA KESUDAHANNYA PROTES BENDERA?

Demonstrasi ‘berbayar’ warga Indonesia yang mengelarkan diri mereka kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera) yang melancarkan protes terhadap Malaysia kononnya akibat penahanan tidak beretika oleh agensi marin Malaysia pada Ogos lepas.

Insiden yang sudah melewati dua minggu ini masih di tahap yang membimbangkan, malah agensi-agensi pelancongan melaporkan kejatuhan tempahan untuk ke negara jiran tersebut ekoran bimbang terhadap keselamatan. Bendera yang kononnya mempertahankan kedaulatan negara mereka pula menggesa rakyatnya yang bekerja di negara ini kembali dan meninggalkan Malaysia, namun usaha ini dipandang sebelah mata oleh kebanyakan rakyat Indonesia sama ada yang PADI mahupun PATI. Keamanan negara ini dan kesenangan untuk ‘membuat’ duit adalah punca pelawaan untuk kembali ke negara mereka ditolak mentah-mentah.

Jumaat lepas, saya seperti biasa singgah di sebuah gerai ayam panggang dan salai berhampiran Pajam, ternyata si penjual yang diamanahkan mengendalikan gerai tersebut melabelkan anggota Bendera sebagai ‘bebal’ dan tidak punya kerja selain dari membuang masa berdemonstrasi. Walau apa pun tuduhan mereka mengenai agensi penguatkuasaan Marin kita sepatutnya diselesaikan secara berhemah tanpa menjejaskan atau mengejutkan keamanan yang selama ini begitu ampuh.

Mungkin ada kebenaran mengenai tuduhan protes Bendera ini, namun mengambil tindakan dengan unjuran demonstrasi bukanlah pilihan yang terbaik. Semasa insiden tersebut difahamkan kedua-dua belah pihak telah sama-sama menawan rakyat mereka, pihak Indonesia dikhabarkan telah menawan nelayan kita dan pihak berkuasa Malaysia juga telah menawan rakyat mereka, malangnya rakyat Indonesia yang ditahan adalah penguatkuasa Indonesia.

Jika dikumpul rakyat Indonesia yang berkerja di negara ini sama ada yang haram mahupun yang mempunyai keizinan, saya percaya tiada siapa yang mampu menyangkal bagaimana Malaysia di anggap lubuk ‘emas’ kepada sebahagian besar mereka: dengan ketiadaan pekerjaan, mereka mampu menyara keluarga di kampung, membiayai pembelian harta sama ada tanah, rumah dan sebagainya malah ramai di antara mereka yang mampu menyekolahkan anak-anak mereka di kampung halaman mereka. Malah keperluan dapur anak-anak dan saudara mara mereka di sana juga dikirim dari Malaysia. Bukan tidak biasa, minyak masak, gula dan pelbagai keperluan dikirim dari Malaysia oleh mereka.

Walau apa pun, kita masih berharap rundingan dua hala di Kota Kinabalu esok (6 September) mampu merungkai kemelut dan mengakhiri protes BENDERA ini!

Ulasan

karim berkata…
moga kembali pulih..MY-IN
wanman68 berkata…
golongan yang cari makan dengan berdemo. nak buat camana itulah cara mereka cari makan. mat indon kat malaysia pun panggil diaorang tolol... Jangan hendaknya ada orang melaysia yang terikut jadi tolol..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?