SELAMAT DI TEMPAT KERJA...


Saya teringat zaman saya mula bekerja sehingga kini, sejak bekerja sendirian sehingga punya orang bawahan yang menjadi tanggungjawab dan amanah sebagai ketua. Seperti lazimnya saya sentiasa tekankan keselamatan sewaktu bekerja; yelah tugas terakhir saya di sebuah anak syarikat stesen TV swasta yang terkenal, terlibat dengan urusan logistik yang mengendalikan punggahan barangan untuk syarikat.

Seingat saya, sepanjang saya bekerja samada secara sendirian mahupun sebagai ketua, saya berdoa, anak-anak buah saya tidak terlibat dengan kemalangan khususnya sewaktu bekerja. Terima kasih, Ya Allah kerana memang sepanjang tempoh kerja setakat ini, saya, mahupun anak-anak buah saya tidak terlibat dengan kemalangan sewaktu bekerja. Teorinya mudah - kalau berisiko, ambil pendekatan yang pragmatik, jangan cuba jadi hero, kalau perlu kita 'outsource' pada orang luar yang berkepakaran. Apa macam, idea jahat itu!

Saya sengaja memilih untuk bernostalgia mengenai keselamatan di alam pekerjaan, kerana sejak tahun 2003, Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) telah mengisytiharkan setiap 28 April ialah Hari Sedunia bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan.

Hari Sedunia bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan ialah kempen sejagat untuk mengenang pengorbanan dan jerit perih golongan pekerja di seluruh dunia.

Di seluruh dunia, warga dunia yang miskin dan kurang dilindungi khususnya wanita, kanak-kanak dan imigran adalah yang paling terjejas. Kempen sejagat pada setiap 28 April adalah salah satu langkah pencegahan bagi membudayakan keselamatan di tempat kerja sentiasa dititik beratkan. 28 April juga adalah hari bagi memperingati mangsa-mangsa kemalangan dan penyakit di tempat kerja oleh pergerakan kesatuan sekerja dunia.

Untuk semua, selamat bekerja dengan selamat!

Ulasan

SIS berkata…
salam tn ks..tak tau la apa yang di buat oleh JKKP( Jab Keselamatan dan kesihatan Pekerja Malaysia ) kat MOHR tu..cam tak buat apa2 pun..ramai yang tak tahu 28 April hari keselamatan pekerja...bagus tn ketengahkan sempena hari pekerja 1 Mei ni..
perkis berkata…
t kasih kerana hebahan perkara semacam ni..
ustazah berkata…
Salam tuan,saya baru kembali dari kem jati diri, dan syukur alhamdulillah tiada kemalangan berlaku, tak tau pun ada hari khusus untuk kemalangan & kesihatan pekerjaan, saya masih menaruh harapan utk bertemu dgn tuan..
aziz berkata…
terima kasih tuan, saya yang pekerja pun tak tau ada hari utk keselamatan pekerjaan..tahniah

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?