HIJRAH …




I did not need to pay toll when I was a Cabinet minister. I did not feel the pinch then. Now that I am no longer one and pay toll, I begin to feel the pinch. The rakyat will feel it even more

Datuk Seri Azmi Khalid, Chairman of Publics Accounts Committee
on the recent toll hike.

Saya tidak perlu membayar tol ketika saya menjadi Menteri kabinet. Saya tidak merasa keperitannya pada masa itu. Sekarang saya bukan Menteri lagi dan perlu membayar tol, saya mula merasa keperitannya. Rakyat akan merasa lebih perit lagi..

Datuk Seri Azmi Khalid, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam
mengulas mengenai kenaikan tol baru-baru ini

(petikan dari akhbar The STAR – 28 Feb 2009)


"Memang dulu, saya seorang sasterawan yang 'berkira-kira' oleh kerana golongan elit yang berkuasa adalah rakan-rakan saya, semuanya saya kenal, kalau bercakap saya tidak mahu sentuh kecuali ada pemimpin yang inginkan fikiran saya secara jujur dan total.
"Sebelum saya pergi haji, sikap saya terlalu menjaga hati walaupun benda itu salah, saya tidak berani menegur tetapi semenjak saya pulang, saya sudah bersedia untuk berkata benar walaupun memeritkan, kalau betul saya sokong,"

SN/SR Datuk A. Samad Said
Utusan Malaysia, 26 Feb 2009

Dua penghijarahan minda dari dua rakyat Malaysia yang berbeza latar belakang.

Satu oleh bekas Menteri Kabinet yang tidak perlu membayar tol ketika menjadi Menteri dan sebab itu tidak merasa keperitannya. Kalau inilah potret dan mentaliti Menteri-menteri Kabinet Malaysia yang juga Ahli Parlimen mewakilii rakyat di kawasannya, rasa sayalah amat malang bagi saya dan rakyat Malaysia yang lain yang mempunyai Menteri yang tidak mampu menghadam jerih payah dan keresahan rakyat.

Kenyataan Datuk SN/SR A. Samad Said mengenai pendirian beliau mengenai PPSMI memang membanggakan saya. Teruskan perjuangan!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Salam tuan,saya merasa amat malu jika saya mempunyai Menteri/Ahli Parlimen yang tidak mampu menyelami jerit perih rakyat..cetusan yang menambat hati saya..seronoknya kalau dapat menyelami hati nurani tuan juga!
Tanpa Nama berkata…
Hampeh kalau menteri cam 2..malang betullah rakyat malaysia..
Tanpa Nama berkata…
malunya...patutlah tak jadi menteri pun,,
Tanpa Nama berkata…
salam tn ks..hijrah sikap memerlukan kekuatan dalaman...nice to know u and your blog..
Tanpa Nama berkata…
biasala menteri BN..
Tanpa Nama berkata…
salam tn ks.bagus la tukar2 warna blog.. sesekali perlu kepada refreshment...
Tanpa Nama berkata…
salam tuan,blog ni memilih warna kegemaran saya, adakah juga warna kegemaran tuan.saya masih berdoa moga dpt dipertemukan dgn tuan..
Tanpa Nama berkata…
salam tn ks..rasanya IJN dah selamat dah dari di makan oleh Sime Darby...
Tanpa Nama berkata…
imbas semula sejarah awal penyebaran islam , mereka yang kuat mendukung jahiliyah akhirnya diberi petunjuk oleh ALLAH menjadi pendukung dan pejuang yang kuat untuk menegakkan agama ALLAH. apakah fenomena ini akan berulang, YA ALLAH hanya Engkaulah yang Maha merancang, kami amat memerlukan bimbingan ,petunjuk darimu , bukakanlah pintu2 hati para ulama ,sasterawan,prof,cendiakawan,sultan,menteri,hartawan,agar tergetar hati mereka apabila teringatkan nerakaMu

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?