ALAHAI PROTON!


Memang saya menggunakan kereta Proton, sejak daripada model Satria, kereta baru saya yang pertama pada tahun 1995 sehinggalah yang terakhir yang saya miliki iaitu model Savvy pada tahun 2007. Sudah banyak kereta yang saya pernah miliki sama ada kereta tempatan mahupun model luar negara.

Sudah menjadi pengetahuan umum, bagaimana rendahnya (baca: teruk) kawalan kualiti kereta-kereta Proton, malah kisah cermin tingkap yang mudah rosak selepas beberapa ketika semacam sudah menjadi bahan lawak kepada pemilik kereta Proton. Saya teringat dalam satu sesi the tarik dengan teman-teman, saya menjadi saksi kepada satu pertaruhan yang akan berlangsung selama 3 bulan.

Saya yang terpinga-pinga kemudian bertanyakan apa yang ditaruhkan oleh dua orang kenalan saya itu. Rupanya salah seorang daripada mereka membeli sebuah kereta Proton dari model Iswara dan temannya itu bertaruh berapa lama ketahanan cermin tingkap kereta barunya. Saya tidak dimaklumkan siapakah yang menang pertaruhan tersebut kecuali apabila pada satu hari saya dibelanja oleh kenalan saya yang bertaruh tadi. Katanya dia menang pertaruhan itu kerana meramal dengan tepat bahawa cermin tingkap kereta baru rakannya tadi rosak tidak sampai 3 bulan dibeli!

Walaupun kereta Proton model Satria yang saya miliki dari tahun 1995 hingga 1998 tidak pernah menimbulkan sebarang masalah yang serius namun penggunaan kereta Savvy saya sejak 2007 agak menjengkelkan kerana masalah tingkap kuasanya yang tidak berfungsi selepas beberapa ketika. Ketika membawanya untuk servis di pusat servis Proton, saya sentiasa tidak berpuas hati sehinggalah saya menggunakan khidmat pusat servis luar yang lebih meyakinkan saya. Masalah tingkap saya selesai hanya pada lawatan pertama dengan penukaran suis yang berharga RM48 berbanding anggaran 5 kali ganda di Pusat Servis Proton.

Beberapa hari lalu, telah ada pula iklan semuka penuh yang menjanjikan ketenangan fikiran kerana jaminan sepanjang hayat bagi tingkap kereta-kereta Proton. Tidak cukup dengan itu, kebanyakan akhbar menjadikan jaminan hayat bagi tingkap sebagai tajuk utama, mungkin sebahagian daripada iklan pengeluar kereta nasional itu.

Mungkin masalah tingkap yang menjengkelkan itu semacam menjadi keutamaan, kerana saya pernah membaca sebuah temuramah dengan pengarah urusan Proton mengenai pengalamannya menaiki teksi dari lapangan terbang, dimana si pemandu teksi membuka pintu keretanya untuk membayar duit tol, apabila ditanya, si pemandu memberitahu dia khuatir bahawa cermin tingkapnya tidak boleh dinaikkan. Pengarah Urusan kereta nasional itu menjadi bahan gelak isterinya yang turut serta dalam teksi tersebut.

Selepas lebih suku abad, pengeluar kereta nasional masih bertungkus lumus membetulkan cermin tingkap kereta-kereta Proton, sekurang-kurangnya ini permulaan yang baik, mungkin selepas ini saya akan bernafsu kembali untuk memiliki kereta oleh pengeluar kereta nasional!

Ulasan

anep berkata…
siannya proton..alahai kereta nasional ku
Sis berkata…
tak semua kreta proton camtu..saga yg saya guna sejak awal 2010 tak pernah memberi sebarang masalah..malah saya bangga memandunya..
Tanpa Nama berkata…
ce try sembur WD-4T kt suis tu dlu. pastu start enjin n main2 suis tu..
biasanya mesti ok balik. xyah ganti suis baru..
ni apek kedai tingkap ajar aku.. die kate byk kete lepas sembur mesti ok balik.

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?