BAJET RAKYAT ATAU BAJET PRU?

Kurang seminggu Perdana Menteri akan membentangkan BAJET 2012. Pedulilah apa yang akan dikatakan pakar ekonomi seusai pembentangan itu nanti. Menjelang PRU 13 yang akan diadakan pada bila-bila masa sama ada pada penghujung tahun ini mahupun pada suku pertama pada 2012 nanti, bajet 2012 akan sentiasa dilabel sebagai bajet PRU terutama oleh pembangkang.

Penjawat awam seramai 1.3 juta orang dikhabarkan akan mendapat imbuhan yang lumayan. Di samping kenaikan gaji sehingga 40%, Kerajaan juga khabarnya juga menimbangkan pemberian bonus mencecah dua bulan. Kalau itu menjadi kenyataan, CEUPACS mempunyai tugas berat memastikan penjawat awam memberikan sokongan padu pada usaha Kerajaan khususnya dalam melaksanakan aspek transformasi.

Selain menuntut kenaikan gaji dan bonus, CUEPACS juga berharap Kerajaan akan menimbang semula meningkatkan umur persaraan penjawat awam daripada 58 tahun kepada 60 tahun. Sistem Saraan Malaysia yang diperkenalkan pada tahun 2002 juga khabarnya diminta dikaji semula menjelang Bajet 2012, di samping menggantikan peperiksaan PTK kepada satu lagi bentuk penilaian yang lebih bersepadu.

Harapan rakyat kecil seperti saya hanyalah mahukan Kerajaan meningkatkan usaha pemantapan ekonomi demi manfaat berpanjangan dan bukannya bersifat jangka pendek hanya untuk mendakap populariti menjelang PRU 13!

Ulasan

zalina berkata…
salam tuan, agak lama menyepi diri mungkin berhibernasi atau sibuk dgn tugas, saya penjawat awam menunggu berita gembira 7 okt ini.,.terima kasih.
SIS berkata…
harap pada budget rakyat...
sarip dol berkata…
ni bajet kelangsungan bee end kot..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?