MALANG STEVE JOBS


Ketika kecil malah sehingga kini pun saya masih mempercayai jika kita susah, tentu ada orang lain yang lebih susah dari kita, kalau kita miskin, ada lagi insan yang lebih miskin dari kita.

Beberapa bulan lalu, Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu dalam satu ceramahnya mengungkapkan bahawa Mat Indera adalah sebenarnya wira dan bukannya polis-polis di Balai Polis Bukit Kepong seperti yang kita semua maklum selama ini. Tidak salah mempunyai tanggapan dengan bukti yang kukuh bagi menyokong hujah-hujah yang dikemukakan.

Tidak lama selepas kenyataannya itu, berduyun-duyun laporan polis dibuat sama ada oleh orang perseorangan mahupun organisasi. Jika Buku Rekod Malaysia mengambil kira laporan polis yang dibuat terhadap kenyataan Mat Sabu, saya yakin nama Timbalan Presiden PAS itu akan terpahat dalam lipatan sejarah sebagai individu yang paling banyak laporan polis dibuat ke atasnya.

Walaupun nama Mat Indera yang ditimbulkan oleh Mat Sabu telah dicatat dalam buku Pengukir Nama Johor terbitan Yayasan Warisan Johor, namun ketokohannya terus dipertikaikan.

Beberapa hari lalu sewaktu saya ‘memunggah’ buku di sebuah jualan gudang saya terpandang sebuah buku yang kemudiannya saya beli atas sebab murah harganya dan kesungguhan untuk menerbitkan jenis buku yang sama seperti buku itu.

Buku ‘1001 People Who Made America’ menyenaraikan tokoh-tokoh yang telah memacu sejarah Amerika. Tokoh-tokoh yang tersenarai adalah dari pelbagai latar belakang, dari ketua samseng hinggalah kepada Presidennya. Buku kecil ini adalah terbitan National Geographics pada tahun 2007. Namun apa yang menarik, setelah menguliti buku tersebut, saya gagal menemui nama Steve Jobs dalam senarai 1001 orang yang merubah Amerika!

Malang bagi Steve Jobs yang meninggal dunia pada 5 Oktober yang lalu, Presiden Obama mengungkapkan Steve was among the greatest of American innovators - brave enough to think differently, bold enough to believe he could change the world, and talented enough to do it.

Namun tidak seperti Mat Indera yang diukir namanya dalam buku Pengukir Nama Johor, tetapi tidak mendapat pengiktirafan sewajarnya, Steve Jobs pula lebih malang kerana namanya tidak dicatat dalam buku 1001 Orang Yang Merubah Amerika. Betullah kata gemulah ayah saya, jika kita fikir kita malang, ada insan lain yang lebih malang!

Ulasan

anep berkata…
biar betul tuan...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?