MENGINSAFI KEBOBROKAN DALAM 'SLUMDOG MILLIONAIRE'

Anak-anak Slumdog Millionaire: Jamal, Saleem & Latika



Jamal & Latika - (Dev Patel & Freida Pinto)

Jamal & Hos 'Prem' - Dev Patel & Anil Kapoor

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia tiada siapa yang tahu. Itulah intipati dalam filem Slumdog Millionaire. Berlatarbelakang kota metropolitan dan kebobrokan kota Mumbai dengan kepadatan penduduknya berjumlah 15 juta, filem ini bertolak seperti gerabak keretapi dari stesen ke stesen. Menyingkap pengalaman hidup Jamal Malik yang memberi jawapan kepada persoalan yang dikemukakan dalam rancangan kuiz yang disertainya.

Slumdog Millionaire mengingatkan saya kepada sikap dan sifat serta persepsi manusia yang sering berprasangka: misalnya jika seorang yang biasa-biasa sahaja memakai berlian atau permata dia akan dianggap memakai barang tiruan atau palsu tetapi jika seorang bangsawan memakai permata hatta palsu sekalipun dia dianggap memakai permata yang asli! Itulah premis dalam filem Slumdog Millionaire, watak utamanya – Jamal Malik seorang pembantu di pusat panggilan dianggap menipu kerana berjaya sampai ke tahap 10 juta rupee dalam rancangan kuiz ‘Who Wants To Be Millionaire’ kerana seperti kata polis yang menyoalsiasatnya, doktor, peguam, graduan universiti tidak mampu melepasi pusingan 60,000 rupee. Tentu ada yang tidak kena dengan Jamal Malik – dia anak jalanan yang memanfaatkan pengalaman hidupnya untuk menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dalam kuiz tersebut.

Filem ini yang celaru identitinya ‘truth always hurt’ ialah ianya filem India atau Inggeris? Gambaran kebobrokan kota Mumbai memang menyakitkan masyarakat ‘atasan’ India tetapi itulah realitinya, tiada apa yang diubah oleh pengarah Danny Boyle, dia menjadi perakam yang setia dengan kerja kamera yang teliti Anthony Dod Mantle. Sampah sarap, keganasan kaum, keretapi, anak-anak jalanan, manusia opportunis seperti Maman, kesesakan kotanya – hampir kesemuanya menjadi ketidakpuasan hati mereka. Dan anehnya apabila filem ini memenangi pelbagai anugerah, label filem India pula jadi rebutan!

Kobobrokan masyarakat Timur sering menjadi momokan Barat, jika ini yang digambarkan sejujur-jujurnya potensi merangkul anugerah memang cerah. Telah banyak contoh berhubung hal ini. Lihat sahaja filem ‘Saalam Bombay !’ (1988) buah tangan Mira Nair yang menyelusuri kota Bombay (Mumbai) sama seperti ‘Slumdog Millionaire’ mendapat pencalonan Anugerah Academy dan juga memenangi pelbagai anugerah luar dan dalam negara. Filem China ‘Beijing Bicycle’ (2001), Not One Less (1999), Ju Dou (1990) sekadar contoh.

Kisah cinta Jamal Malik dan gadis yang amat dicintainya – Latika hanyalah plot sampingan dalam kecelaruan hidup yang dilalui oleh Jamal, abangnya Saleem dan Lathika yang membuat Jamal tersenyum apabila soalan terakhir bernilai 20 juta rupees berkisar mengenai ‘Three Musketeers’ yang pernah diimpikannya.

Slumdog Millionaire menerima 10 pencalonan Anugerah Akademi selain 31 pencalonan dalam pelbagai anugerah filem disamping telahpun melakar 58 kemenangan setakat ini. Filem ini yang diadaptasi secara bebas dari novel penulis India, Vikas Swarup - 'Q & A', mampu membuat kejutan dinobatkan sebagai Filem Terbaik di Anugerah Akademi , 22 Februari 2009, nanti.

Walauapapun filem ‘Slumdog Millionaire’ sebuah contoh filem berbajet rendah yang menyenangkan. Tiada apa yang hendak diselindung dalam filem ini, dan seperti tuah Jamal Malik menjadi jutawan segera selepas memenangi rancangan kuiz, Dev Patel patut bersyukur kerana terpilih membintangi filem ini dan bakal melakar sejarahnya sendiri. Tuah manusia tiada siapa yang tahu!

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Salam tuan,blog ini sudah semacam blog ulasan filem pulak,walauapapun saya senang dengan pilihan idea dan gagasan tuan..bila agaknya 'impian' saya menjadi realiti seperti Latika..InsyaAllah saya akan mencari peluang menonton filem-filem baik yang tuan paparkan dalm blog ini..apakah email yang boleh saya berhubung dengan tuan secara peribadi..
Tanpa Nama berkata…
saya setuju pandangan tuan mengenai prasangka dan persepsi manusia...
Tanpa Nama berkata…
dalm hidup ini wang ringgit yg dipandang orang, budi bahasa kurang diutama..
Tanpa Nama berkata…
blog ini menarik..filem Slumdog bakal raih anugerah filem terbaik?
Tanpa Nama berkata…
salam tn ks..selalu orang cakap 'dont jugde a book from its cover'..tapi realitinya itulah yang orang selalu pandang...malah dari kulit buku itulah yang mampu menarik minat orang untuk membaca buku tersebut...susah nak tukar persepsi orang kecuali atas kemahuan diri sendiri ...
Tanpa Nama berkata…
saya rasa filem ini menarik..
Tanpa Nama berkata…
Banyak yg ditulis mengenai filem ini, tapi saya senang dengan pengamatan tuan mengenai manusia dan persepsi mereka..semacam manusia yg lain saya pernah melakukan kesilapan menghakimi tuan..
Tanpa Nama berkata…
saya setuju dgn pendapat tuan bahawa filem-filem yg menggambarkan kepincangan masyarakat timur sering memenangi anugerah..
Tanpa Nama berkata…
bnyak yg boleh dipelajari dari filem ini..
Tanpa Nama berkata…
insaf bagaimana kita makmur di Malaysia..@ K Lumpur..
Tanpa Nama berkata…
saya percaya kebobrokan timur sering menjadi keseronokan kpd barat..
Tanpa Nama berkata…
filem yg akrab dgn kemanusiaan sejagat..
Tanpa Nama berkata…
salam tn ks..betul tekaan tuan filem ni telah menang filem terbaik dan menang 8 anugerah..tn ks mmg punya aura tersendiri dan hebat..
Tanpa Nama berkata…
salam tuan,penelitian tuan terhadap kerja pengarahan dan kamera tidak terlepas dari memenangi anugerah juga, saya telah menonton filem ini dan bersetuju ia sebuah filem yg menyenangkan.Syabas kepada tuan yg saya kagumi..
Tanpa Nama berkata…
ustazah dah boleh geng dgn kaki wayang..sekali-sekala kita kena keluar dr rutin harian untuk menikmati kehidupun..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?