STRATEGI PEMASARAN
Ketika era 80an, pemasaran dunia
mengalami evolusi yang hebat. Era 80an
menyaksikan bagaimana pemasaran menitikberatkan dan meletakkan kepentingan
pengguna sebagai aspek utama bagi mengukur keberkesanannya.
Pemasaran era 80an juga adalah titik tolak,
bagaimana syarikat-syarikat berorientasikan pemasaran memberi penekanan khusus
terhadap aspek ‘kepuasan pelanggan’ dengan mewujudkan ‘perkhidmatan pelanggan’.
Syarikat automotif di Amerika
Syarikat pada era 80an, tiba-tiba sahaja menjadi jaguh ‘khidmat pelanggan’
apabila mengumumkan penarikan balik kenderaan mereka bagi tujuan pemeriksaan
secara percuma.
Walaupun memang
diketahui terdapat kesilapan teknikal dalam produk mereka, namun apa yang
berlaku sebenarnya adalah ‘gimik pemasaran’ yang cukup berkesan dan berjaya.
Bayangkanlah jika anda adalah
seorang pengguna sesuatu produk, tiba-tiba mendapat surat makluman yang
ditandatangani oleh Ketua Eksekutif memohon maaf dan memaklumkan bahawa
kesilapan teknikal akan diperbetulkan secara percuma, malah hadiah percuma
menunggu anda pula, jika membawa produk ke pusat-pusat mereka.
Sebenarnya ‘gimik pemasaran’
semacam ini adalah paling berkesan dan telah terbukti amat berjaya, maka
apabila parti politik seperti DAP mengumumkan bahawa terdapat kesilapan dalam
pengiraan undi, apa yang terlintas dalam benak saya adalah ‘gimik pemasaran’
sebagai satu strategi!
Pedulilah jika DAP mengaku
berlaku kesilapan pengiraan undi semasa pemilihan parti pada 17 Disember yang
lalu, dan selepas tiga minggu timbul pula isu kesalahan mengira sekaligus
menyaksikan ‘orang kuat’ Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, iaitu Zairil
Khir Johari terpilih menduduki kerusi Jawatankuasa Pusat (CEC).
Apa yang dilakukan oleh parti
seperti DAP bukanlah sesuatu yang baru, malah syarikat-syarikat bertaraf
multinasional dan antarabangsa tanpa segan silu memohon maaf terhadap kesilapan
dalam produk mereka.
Syarikat pengeluar kenderaan
Nissan misalnya telah beberapa ‘kali’ memanggil semula kenderaan mereka di
pasaran bagi ‘membetulkan’ kesilapan teknikal kenderaan keluaran mereka.
Strategi pemasaran seperti ini
yang dianggap ‘beli jiwa’ juga dipraktikkan oleh para penyanyi misalnya, ketika
album baru bakal muncul di pasaran, akan dikhabarkan bahawa terdapat pergeseran
dengan ahli kumpulannya malah kadang-kadang dikhabarkan bahawa si penyanyi
tersebut akan menjalani pembedahan ‘tekak’ dan sebagainya, tujuannya ialah bagi
melariskan album mereka.
Malah syarikat-syarikat pengedar
filem pula akan berlumba-lumba menayangkan filem-filem yang berkaitan dengan
seseorang pelakon atau siri sebelumnya jika terdapat filem baru bagi pelakon
atau siri baru bagi sesebuah filem, ini bertujuan bagi ‘memujuk’ para penonton
untuk menonton filem baru pelakon tersebut.
Maka apa yang dilakukan oleh DAP
adalah sesuatu strategi mereka, walaupun tujuan sebenarnya ialah memastikan
terdapat wakil melayu dalam barisan Jawatankuasa Pusat mereka.
Kepada parti politik DAP yang
baru sahaja melancarkan video ‘gangnam style’ mereka baru-baru ini, pengakuan
kesilapan dalam pengiraan undi adalah strategi ‘beli jiwa’ yang paling ampuh
khususnya menjelang Pilihanraya Umum 13.
Pedulilah jika dilabel sebagai ‘drama’ sekalipun oleh musuh-musuh
politik mereka.
Barisan Nasional sepatutnya
berusaha mencari elemen-elemen kejutan dan ‘beli jiwa’ yang lebih praktikal
selain daripada usaha seperti BR1M, BB1M, dan lain-lain bentuk pemberian atau handout kerana aspek seperti ini adalah
lapuk sifatnya!
Walaupun begitu, hanya program 1AZAM (mengakhiri zaman kemiskinan) sahaja yang nampak memang bermanfaat, misalnya Azam Tani, Azam Niaga dan Azam Khidmat yang memberikan bantuan bagi melonjakkan pendapatan.
Walaupun begitu, hanya program 1AZAM (mengakhiri zaman kemiskinan) sahaja yang nampak memang bermanfaat, misalnya Azam Tani, Azam Niaga dan Azam Khidmat yang memberikan bantuan bagi melonjakkan pendapatan.
Mungkin selepas ini Barisan
Nasional harus mengumpulkan pakar-pakar strategi yang lebih praktikal,
realistik dan ‘membumi’ solusinya!
Ulasan