BERSEMADILAH DENGAN AMAN, JOHN COFFEY!


Seperti SN/SR A. Samad Said yang mengulang baca novel Dr. Zhivago karya Boris Pasternak saban tahun, saya juga saban tahun ulang menonton filem The Green Mile.  Malah dalam banyak hal filem The Green Mile adalah antara filem yang menjadi ‘favourite’ saya, malah ketika blog ini dimayakan saya memang tidak teragak-agak meletakkan filem The Green Mile dan Rain Main (sebuah lagi filem lakonan mantap Dustin Hoffman) sebagai antara  favourite film’ saya.

Filem The Green Mile memang termasuk dalam agenda ulang nonton saya saban tahun malah ketika-tika saya agak ‘down’ disebabkan hambatan-hambatan tugas dan hidup, filem The Green Mile adalah antara yang menjadi penyejuk saya.  Kali terakhir saya menonton filem The Green Mile ialah pada Februari yang lalu, dan semalam saya menontonnya lagi dengan penuh kepiluan menekuni John Coffey.

John Coffey watak Michael Clarke Duncan dalam  The Green Mile
John Coffey ialah watak yang dimainkan oleh Michael Clarke Duncan yang bertubuh sasa dengan hati yang kecil. Hal ini terserlah dalam lakonannya dalam filem The Green Mile arahan Frank Darabont. The Green Mile menampilkan Tom Hanks sebagai sebagai pegawai penjara, Paul Edgecomb yang ditugaskan mengawasi banduan akhir yang menunggu hukuman mati kerana kesalahan membunuh. 

Watak John Coffey sepanjang filem tersebut memang sangat mengesankan malah setiap kali saya menontonnya saya merasa amat sebak, ini kerana sebenarnya bukanlah John Coffey yang membunuh dua orang kanak-kanak perempuan seperti yang didakwa, namun kerana dia tidak mempunyai sebarang bukti bagi menidakkan tuduhan ini, dia dihukum.   Di tambah pula kerana statusnya sebagai pekerja ladang berkulit hitam.

Kerana watak dalaman John Coffey yang lembut dan penyayang, serta kuasa penyembuh yang dimiliki secara tidak sedar  dia berjaya membantu Paul Edgecombs menyembuhkan masalah pundi kencingnya, menyembuhkan pesakit tumor otak  iaitu isteri kepada warden Hal Moores (watak yang dipegang oleh James Cromwell) malah ‘menghidupkan’ semula tikus kesayangan seorang lagi rakan banduannya yang telah dipijak oleh warden penjara yang biadap, Percy.

Dengan kuasa  ‘melihat’ dan  menyembuhkan yang dimiliki John Coffey, dia akhirnya terjumpa secara tidak sengaja dengan pembunuh sebenarnya apabila dipindahkan ke penjara yang sama dengannya.  Bagi melunaskan tugasnya, John Coffey menjangkitkan penyakit tumor otak isteri warden yang diselamatkannya kepada Percy, warden penjara yang biadap yang kemudiannya bertindak ganas menembak si pembunuh yang sebenarnya, Wharton.

Paul Edgecombs memang mengsyaki bahawa John Coffey sebenarnya bukanlah seorang pembunuh apabila dia berpeluang ‘melihat’ sendiri  kejadian sebenarnya.  Namun John Coffey berkeras dia bersedia menghadapi hukuman mati kerana kesalahan yang tidak dilakukannya kerana beranggapan ‘dunia kini sedang sakit’. 

Watak John Coffey lakonan mantap Michael Clarke Duncan yang membolehkannya memenangi Anugerah Saturn sebagai Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik melalui filem The Green Mile dalam Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films  pada tahun 2000. 

Pada hari Isnin yang lalu, John Coffey dalam The Green Mile dan Michael Clarke Duncan dalam realiti hidup menghembuskan nafas yang akhir kerana masalah jantung pada usia 54 tahun.  Saya tidak mengingati nama sebenarnya namun watak John Coffey lebih akrab kepada saya.

Setiap kali saya mengulang nonton filem The Green Mile, setiap kali saya menekuni John Coffey, banduan akhir hukuman mati yang sebenarnya tidak bersalah.  Mengingatkan John Coffey, mengingatkan saya pelbagai ketidakadilan di sekeliling kita, selamat bersemadi dengan aman, John Coffey!

Ulasan

maza berkata…
saya fikir filem The Green Miles ada kaitannya dgn penyelamat dunia yg diyakini oleh pihak gereja..

penyembuh, hidup lama dan pengorbanan diri utk menjadi pelindung dunia!

SIS berkata…
filem The Green Miles mmg best... kalau lah dunia realiti ada yg punya hikmat mcam John Coffey tu..saya x teragak2 utk tawarkan diri...
Tanpa Nama berkata…
mmg tekesan dgn filem ini

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?