BINGKISAN DARI MUKTAMAR...



Hari ini saya meluangkan masa melawat Muktamar PAS ke-55 yang berlangsung di Stadium Shah Alam, bukanlah atas tiket politik, bukan juga sebagai simpatis tetapi lebih sebagai pengunjung biasa-biasa sahaja untuk melihat gerai-gerai jualan yang mengambil peluang memperagakan bahan jualan - dari tudung, pakaian wanita, minuman kesihatan, buku-buku politik dan pelbagai jenis barangan.

Seperti juga ketika Perhimpunan Agung UMNO yang penuh sesak dengan pengunjung untuk melihat barangan yang dipamer, seperti pesta adanya memang menggamit hati.

Berkunjung ke Muktamar pada kali ini saya sempat membeli sejumlah buku sebagai bahan bacaan dan koleksi. Antaranya ialah Fenomena Nizar dan Wajah Baru Politik Malaysia.

Fenomena Nizar terbitan Jun 2009 melihat perjalanan politik bekas Menteri Besar Perak: Datuk Seri Ir. Mohd Nizar Jamaluddin. Merakamkan perkhabaran dan pergolakan politik di Perak. Dua speaker, dua Menteri Besar, cabar mencabar di Mahkamah, mesyuarat bawah pokok, semua dirangkum dalam buku kecil ini. Nama Nizar sudah semacam ikon. Tidak ramai di luar lingkungan PAS mengenali dan tahu mengenai NIzar sebelum 8 Mac 2008, yakni sebelum PRU 12. Tetapi segalanya berubah apabila terpilih mengetuai Perak sebagai Menteri Besarnya selepas perkenan oleh DYMM Sultan Perak.

Rentetan peristiwa sehingga memaksa Perak berMenteri Besar dua, berspeaker dua. Yang lainnya telah kita semua faham dan maklum. Rakyat Perak dan seluruh negara masih menunggu tindakan pembubaran DUN Perak yang dianggap paling wajar bagi menyelesaikan kemelut ini.



Wajah Baru Politik Malaysia tulisan Ahli Parlimen Parit Buntar Dr. Mujahid Yusuf Rawa mengupas landskap politik Malaysia khususnya selepas Tsunami Politik pasca PRU 12 yang lalu.

Buku-buku terbitan Anbakri Publika (http://www.anbakri.com/) yang begitu prolifik menerbitkan buku-buku walaupun baru ditubuhkan. Syabas.

Ulasan

ustazah berkata…
Salam tuan, saya kagum tuan juga melawat ke Muktamar PAS,
SIS berkata…
salam tn ks..bila kita nak komen secara kritis kena alami sendiri byk perkara termasuklah ikuti muktamar pas..barulah pertimbangan tidak berat sebelah..tn mmg slalu kritis dlm memberi idea....syabas tn
Tanpa Nama berkata…
we have same chemistry..i'm in Shah Alam on the same day..
SIS berkata…
salam tn ks...semoga tuan sihat..lama tn tak update blog..adakah tn masih belum sihat atau hibernasi lagi...tertunggu2 isu baru dr tn...semoga cepat sembuh @ cepat kembali dr hibernasi
Mama berkata…
salam..tn ks macam merajuk je..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?