WARKAH SEMBAH TA’DZIM BUAT TUANKU DR RAJA NAZRIN

Raja Muda Perak - Raja Dr. Nazrin Shah


Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun.

Telah ditakdirkan Tuanku dilahirkan dalam keluarga diraja dan patik dilahirkan dalam keluarga petani biasa, maka kita dijarakkan oleh adat istiadat Melayu hingga menjadi begitu jauh sekali. Namun betapa jauh pun jarak darjat keturunan itu, perkenalan kita disebabkan minat yang sama di bidang seni dan puisi kira-kira 30 tahun yang lalu, telah merapatkan hubungan kita sebagai sesama manusia.

Pun begitu, setelah aktiviti puisi dua minggu sekali di sebuah hotel di Jalan Putra itu dihentikan, kita pun seperti kehilangan wadah untuk bertemu, dan kemudiannya Tuanku pula meninggalkan pejabat di Jalan Pudu itu, dan Dr Shan yang selalu bersama dalam pertemuan kita pun bertukar juga kerjayanya, maka pertemuan sebagai sahabat itu pun sukar terjadi lagi.

Hinggalah kira-kira tiga tahun yang lalu maka sempatlah kita berbual mesra untuk beberapa ketika, selepas Tuanku menyempurnakan pelancaran novel Usman Awang yang diterbitkan semula oleh anaknya Lyna, di panggung teater kepunyaan Datuk Faridah di Bangsar. Tuanku meminta Sutung dan saya datang ke istana suatu hari untuk menyegarkan semula apresiasi seni dan puisi, tetapi jarak yang sedia ada dan membatas antara kita belum dapat menzahirkan kunjungan itu.

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun.

Bukanlah tujuan patik menulis warkah yang tak sepertinya ini untuk mengajak Tuanku berbicara atau menghayati seni dan puisi, walaupun hal itu memang sudah lama dirindui, tetapi seperti yang Tuanku sedia maklum, di negeri Perak sekarang terdapat suatu perkara yang sangat membimbangkan seluruh rakyat, dan mereka mengharapkan Tuanku dan ayahanda Tuanku sudi melimpahkan kurnia kasih sayang kepada mereka, dan mengembalikan kesejahteraan dan kedamaian kepada hidup rakyat.

Patik sebenarnya bukan orang politik. Patik menulis kolum ini, seperti namanya Wacana Budaya, ialah untuk membawa hal-hal seni dan budaya kepada pembaca akhbar yang secara tradisinya dihidangkan dengan hal-hal politik. Maka ramailah pembaca yang menghubungi patik meminta kalau-kalau boleh menolong mereka, memberikan penjelasan apakah sebenarnya yang sedang berlaku di negeri Perak, dan bagaimanakah kemelut yang tak diingini itu dapat diselesaikan.

Mereka pun tahu patik takkan dapat menolong. Tetapi siapakah yang dapat menolong mereka dalam keadaan yang serba keliru dan bercelaru sekarang ini? Siapakah yang sebenarnya berhak untuk mengetuai pentadbiran di negeri Perak sekarang? Rakyat seperti kebengongan. Mereka tak tahu ke mana hendak mengadu, hinggakan kepada patik yang serba jahil dan tak berkuasa apa-apa ini pun tersasul mereka membuat aduan.

Semakin hari semakin kalut jadinya, Tuanku. Tak perlulah patik menceritakan semula semuanya. Tuanku tentulah lebih maklum. Perebutan hak untuk memerintah negeri Perak Darul Ridzuan itu, pada pandangan rakyat biasa seperti patik ini, telah sampai ke peringkat dimana undang-undang dan Perlembagaan pun seperti tidak berwibawa lagi. Hari ini orang ini diisytihar Menteri Besar yang sah, esoknya orang lain pula diberi hak menjadi Menteri Besar.

Sidang Dewan Undangan Negeri pun berlangsung di bawah pokok. Gerangan apakah hal sebenarnya ini, Tuanku! Speaker Dewan Undangan Negeri dikurung di dalam stor. Rakyat seperti tidak percaya, dan mereka berasa seolah-olah undang-undang dipermainkan, atau mereka dipermainkan oleh undang-undang, sedangkan undang-undanglah diharapkan menjaga mereka. Ampun Tuanku! Tanggapan patik ini tentulah tidak betul, tetapi begitulah yang menjadi tanggapan rakyat. Perkara yang tidak pernah berlaku dan tidak pernah terfikir di fikiran rakyat bahawa ia boleh berlaku, kini telahpun berlaku dan sedang berlaku.

Ampun Tuanku. Siapalah patik untuk mengemukakan pandangan atau buah fikiran ke dalam permasalahan yang rumit sebegini. Hanya patik ingin menyampaikan resah gelisah rakyat, agar sudi Tuanku memanfaatkan kebijaksanaan yang dikurniakan Allah SWT kepada Tuanku dan ayahanda Tuanku, agar hak dapat dikembalikan kepada yang berhak ke atasnya, supaya kepercayaan rakyat kepada institusi Demokrasi dan Raja Berperlembagaan tetap utuh di hati mereka.

Patik pun tidak pasti apa yang menggerakkan hati dan jemari patik untuk mengarang kata-kata ini dan mempersembahkannya istimewa kepada Tuanku. Barangkali perkenalan kita yang sama-sama meminati sastera dan puisi itu yang menggerakkannya, yang membetik rasa dan harapan bahawa Tuanku ‘kan sudi memperhatikan.

Pada fikiran patik yang tidak sebijak mana ini, krisis atau kemelut yang sedang melanda pentadbiran negeri Perak Darul Ridzuan sekarang ini boleh dilihat sebagai tersangat rumit dan sukar untuk diselesaikan, dan boleh juga dilihat sebagai tidak serumit mana dan tidaklah sesukar mana untuk diselesaikan. Terpulanglah kepada hati dan fikiran kita, ikhlas ataupun tidak mencari penyelesaiannya.

Secara jujurnya, patik percaya akal budi Tuanku dan ayahanda Tuanku dapat melihatnya dari sisi yang mudah, yang tidak begitu rumit, dan tidak menimbulkan soal menyusahkan rakyat atau akan membazirkan wang dan sebagainya.

Kedudukan istimewa Tuanku dan Sultan yang berada di atas dan bebas dari pengaruh politik mana-mana parti, atau pengaruh mana-mana pihak, kepentingan atau individu, yang memungkinkan Tuanku dapat melihat dan memberi penyelesaiannya dari pendekatan yang istimewa, yang akan mengembalikan roh dan semangat kepercayaan rakyat kepada institusi Istana dan Raja Berperlembagaan.

Ampun Tuanku, sembah patik mohon diampun. Sekiranya gerak hati patik untuk mempersembahkan warkah yang membawa hasrat berjalin resah gelisah rakyat ini, serta karangan kata-kata yang menyampaikan maksud berkenaan, kurang santun dan beradat, patik sekali lagi menyusun jari mengangkat tangan memohon ampun. Ampun Tuanku!

WACANA BUDAYA - SDR. DINSMAN - HARAKAH BIL. 1439 (18-21 MEI 2009)


Catatan Kaki: Tulisan ini tersiar dalam Harakah (18 -23 Mei 2009) atas rasa ingin berkongsi dengan pengunjung blog ini, tulisan ini dimuatkan dengan izin penulisnya. Terima kasih.

Ulasan

ustazah berkata…
salam tuan, terima kasih kerana sudi memuatkan tulisan penulis lain dlm blog ini khususnya dari akhbar Harakah kerana saya tidak selalu dpt memiliki dan membaca Harakah kerana hambatan kerja. Saya berdoa Tuanku Raja Nazrin dan Sultan Perak akan diberi taufik dan hidayah bagi menyelesaikan kemelut politik di Perak. InsyaAllah.
anep berkata…
syabas kpd sdr. dinsman dan tahniah kpd tuan sakat kerana sudi berkongsi tulisan ini..
amir berkata…
t kasih kerana berkongsi bahan dlm harakah..moga DYMM Sultan Perak akan terbuka hatinya..
SIS berkata…
salam tn ks...InsyaAllah kemelut Negeri Perak pasti berakhir dengan suatu tindakan yang amat bijak terutama keputusan dari Istana..terima kasih berkongsi berita2 dr akhbar yang bersifat 'pembangkang'..sesekali kita perlu keluar dr kepompong untuk melihat alam yang lebih luas terbentang..
sarip berkata…
harap sultan perak mendapat taufik dan hidayahNYA..
hamid berkata…
syabas sdr..
hasnah berkata…
salam tuan. saya terharu kerana dpt membaca warkah terbuka ini di laman blog ini..
anak perak berkata…
t kasih kerana prihatin nasib rakyat perak..
SIS berkata…
salam tn ks...lama tak update blog..dah lebih 334,400 saat dah berlalu dr isu Mei 17..tn ks sakit ke @ tak de ilham..pinjam kata2 kat ceritakakilima.blogspot.com........'isteri adalh sumber ilham'.. 'pandang lenggok isteri pasti ilham datang'...tn leh cuba..
ustazah berkata…
salam sis, mmang betul tuan ks tidak sihat beberapa ketika ini, InsyaAllah harap doakan dia kembali sihat. t kasih.
SIS berkata…
saya sentiasa doakan dan ramai peminat tn ks juga pasti doakan kesejahteraan tn ks..InsyaAllah cepat sembuh..dah bleh paparkan isu baru..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?