HARI-HARI TERAKHIR SEORANG 1MALAYSIA?
Ketika
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengambilalih tampuk pemerintahan
negara daripada Datuk Seri Abdullah Badawi (kini Tun), salah satu yang
diperkenalkan oleh beliau adalah konsep 1Malaysia.
Melihat
kepada gagasan yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Najib, konsep dan gagasan ini
memang ada keunikkannya, walaupun ramai yang mendakwa ianya diciplak daripada 1
Israel. Walaupun hal ini tidak dapat
dibuktikan, namun dengan deretan penasihat yang membarisi panel Perdana
Menteri, rasanya tidak sukar untuk meneka dalam kesamaran.
Selepas
itu, segala macam benda mahu di 1Malaysiakan.
Sebutlah apa sahaja yang menjadi keperluan, semuanya adalah
ber1Malaysia. Daripada kedai kain, kedai
runcit, klinik, susu untuk murid-murid sekolah, kedai ikan, menu rakyat dan
berbagai lagi.
Akhirnya
satu demi satu jenama menggunakan 1Malaysia mulai dilupakan. Apa dah jadi
dengan Kedai Ikan 1 Malaysia yang dirintis oleh seorang pengusaha restoran ikan
bakar. Tidak pasti apa kesudahannya
namun kedai ikan itu tidak lagi menjadi sebutan.
Yang
terkini dilaporkan adalah penglibatan restoran dalam menawarkan Menu Rakyat
1Malaysia (MR1M). Khabarnya kini, banyak
restoran telah tidak menawarkan MR1M itu.
Tentulah tidak memeranjatkan tindakan para pengusaha restoran ini.
Walaupun
ianya dilakukan secara sukarela oleh mereka, namun dengan ketiadaan insentif yang
menarik daripada pihak Kerajaan tentulah sukar bagi mereka terus menawarkan
MR1M, dengan pelbagai kenaikan kos pada masa ini.
Di
atas kertas, MR1M memang nampak muluk. Namun
realitinya adalah berlainan.
“MR1M adalah
inisiatif kerajaan untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat dengan
memperkenalkan menu sarapan pagi dan makan tengahari pada harga paling minimum
namun berkualiti dan berkhasiat dengan kerjasama pengusaha premis makanan
seluruh negara. Pengusaha premis makanan
yang bersetuju menyertai MR1M mesti menawarkan menu itu sekurang-kurangnya bagi
tempoh enam bulan”.
Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia
(Presma), khabarnya menafikan sebarang insentif dari kerajaan, namun Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah meuar-uarkan
malah menyenaraikan restoran yang menawarkan MR1M dalam laman sesawang
1Pengguna, bukankah itu insentif yang memungkinkan restoran mereka menjadi
kunjungan orang ramai.
Sebuah lagi entiti yang pernah saya kunjungi yang dimiliki oleh Koperasi
Ukhwah iaitu Restoran Ukhwah menawarkan menu sarapan pada harga RM2.00 kini
terpaksa menaikkan sebanyak 25% kepada RM2.50 namun ianya masih rendah
berbanding harga pasaran.
Bagi menjamin kesinambungan MR1M, kerajaan mestilah terus memberikan
sokongan dan insentif lain yang mampu menarik lebih banyak pengusaha menawarkan
MR1M, jika tidak jenama 1Malaysia hanya akan tinggal sebagai legasi Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Mungkin, bentuk insentif seperti rebat, potongan cukai, penjenamaan
bersepadu boleh difikirkan untuk menambah senarai pengusaha yang menawarkan
MR1M.
Mungkin Menteri KPDNKK tidak mahu hal ini terjadi, kerana di tangan
Menteri sebelumnya, MR1M telah menarik ramai pengusaha restoran untuk membantu
hasrat murni kerajaan.
Ulasan