SELAMAT BERANGKAT KE NEGERI ABADI, SAUDARAKU

Namanya adalah besar dalam dunia kepenyairan tanah air.  Sebut sahaja nama Rahimidin Zahari, peminat sastera tanah air dapat mengingatinya sebagai sosok yang pendiam dan ‘pemikir’.
Allahyarham Rahimidin Zahari - gambar ihsan ITBM

Saya bukanlah rapat dengan kerabat Persatuan Penulis Nasional (PENA) sebelum tahun 2008, namun segalanya berubah apabila membantu persatuan itu dalam urusan menyambut 50 tahun usianya pada tahun 2011.  Pun begitu, saya adalah pengunjung tetap Malam Baca Puisi Pena sejak beberapa tahun yang lalu. 

Lebih akrab dengan allahyarham Rahimidin Zahari adalah apabila menyertai Mahrajan Persuratan beberapa tahun yang lalu di Kota Kinabalu.  Sejak itu, saya lebih akrab dengan sahabat-sahabat di PENA, malah sosok allahyarham Rahimidin ZAhari antara yang sering saya temui ketika lewat menghadiri Malam Baca Puisi Pena kerana akan sentiasa bertembung di ‘tangga’ ketika lewat hadir.

Kali terakhir menemui Allahyarham adalah pada hari terakhir Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 pada 3 Mei yang lalu.  Lazimnya, saya akan ‘bersidai’ lama setiap kali hari terakhir PBAKL.   Namun, pada kali ini kerana ditemani oleh anak kedua saya, dan juga kerana bergegas untuk menghadiri majlis perkahwinan anak Presiden PENA, Dr. Saleeh Rahamad, maka saya hanya sempat bersalam dan memaklumkan bahawa saya telah memiliki buku puisi terbaru beliau – Sehelai Daun Kenangan yang saya beli beberapa hari sebelum PBAKL 2015 di pejabat ITBM.

Usai PBAKL, ketika sedang bermesyuarat pada hari Selasa di Madrasah Tarbiyah bagi persiapan Baca Puisi Madrasah Seni edisi Jun, saya sudah menerima maklumat mengenai Allahyarham yang dikejarkan ke hospital pada dinihari kerana pengsan.

Selesai mesyuarat saya bergegas ke Hospital Selayang untuk menziarahi beliau.  Kerana tidak mempunyai sebarang maklumat mengenai di mana beliau ditempatkan, saya ke kaunter pertanyaann di bahagian kecemasan Hospital Selayang.

 “di katil 19, wad 9D, ziarah Sdr. Rahimidin, marilah sama-sama mendoakan kesembuhan saudara kita ini..Aminnn

Ini catatan saya dalam laman mukabuku Madrasah Seni seusai menziarahi beliau di Hospital Selayang.  Saya sempat menunaikan solat Maghrib di surau di luar Wad9D, sambil mendoakan agar sahabat saya ini kembali pulih.

Apabila Seniman Paksi Rakyat (PAKSI) dengan unjuran daripada rakan-rakan, mencadangkan supaya diadakan solat hajat pada hari Jumaat yang lepas, maka kami terus sahaja bersetuju dan bersyukur apabila Cikgu Ishak menerima cadangan kami.

“InsyaAllah, malam ini akan diadakan solat hajat di Madrasah Tarbiyah Kg. Banda Dalam, Gombak selepas solat Isyak untuk Sdr. Rahimidin Zahari semoga beroleh kesembuhan, sama-sama kita berdoa untuk saudara kita itu.."


Ini catatan saya untuk memaklumkan solat hajat untuk Allahyarham.

Kali terakhir menemui Allahyarham adalah pada hari Jumaat, 8 Mei, saya singgah sebentar di Hospital Sungai Buloh dalam perjalanan ke Madrasah Tarbiyah.  Pada kali ini saya menemui Hafizah Ishanid, wartawan Berita Harian yang memaklumkan bahawa ibu Allahyarham juga sedang menunggu Allahyarham ketika itu.

Saya terus mengeluarkan telefon bimbit dan meminta ibu Allahyarham memperkatakan sesuatu untuk rakan-rakan Allahyarham.  Ibunya meminta kita terus mendoakan Allahyarham supaya kembali pulih sepertia sediakala.   Saya memuatnaik video ucapan ibu Allahyarham ke laman mukabuku Madrasah Seni.

Kerana kemasukan pelawat ke Wad ICU, dimana Allahyarham ditempatkan dihadkan kepada dua orang pelawat pada satu-satu masa, saya memasuki dengan seorang lagi rakan rapat Allahyarham, penulis dan pelopor Grup Karyawan Luar Negara (GKLN), Hazwani Ramli atau nama penanya Rebecca Ilham.

Walaupun saya telah beberapa kali menjadi pengunjung Wad ICU Hospital Sungai Buloh sebelum ini, namun rasa sebak tidak dapat saya tahan.  Hanya kerana berada bersama seorang wanita, saya menahan rasa sebak saya sambil  memegang kaki Allahyarham yang ketika itu berstokin. 

Kerana kesibukan tugas dan ketiadaan kenderaan, saya terpaksa membantutkan niat untuk menziarahi Allahyarham, walaupun hati saya dijamah keinginan untuk melawatnya pada hari semalam, Rabu 13 Mei.

Saya berjanji kepada diri saya untuk menziarahi Allahyarham pada hari Jumaat nanti apabila kereta yang saya dimasukkan ke bengkel siap kelak. 

Namun ketentuan tuhan tiada siapa menduga.  Benarlah ‘takdir mengatasi tadbir’.  Walaupun sejak kemasukkan Allahyarham ke Hospital sejak minggu lalu menjadikan saya seorang yang taksub menyemak status laman mukabuku saya, namun entah mengapa saya membiarkan untuk beberapa jam daripada membaca status rakan-rakan lain khususnya catatan Ridzuan Harun pada hari ini.

Ketika menyemak pesanan dalam telefon bimbit sekitar jam 5 petang, saya kembali sebak.  Saudara Rahimidin Zahari telah kembali ke rahmatullah.  Mesej masuk bertalu-talu ketika mengharungi kesesakan waktu pulang kerja.

“selamat berangkat ke negeri abadi saudaraku Rahimidin Zahari, moga ditempatkan dalam kalangan insan-insan yang soleh, Insyaallah, aminn...
Bagi pihak Seniman Paksi Rakyat (PAKSI) kami merakamkan salam takziah kepada keluarga allahyarham, semoga terus tabah dengan ujian ini...”

Ini catatan saya sekitar jam 6.30 petang tadi.   Penyair besar yang mempunyai potensi pergi lebih jauh dalam dunia sastera tanah air, kembali menemui Penciptanya.  Telah tertulis, Allah SWT lebih meyayangi saudara kami ini, semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang-orang soleh yang beriman, InsyaAllah. Amin.

Selamat berangkat ke negeri abadi,  Saudaraku, Rahimidin Zahari.


Ulasan

Tanpa Nama berkata…
alfatihah...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?