KHIDMAT PELANGGAN KEDAI KAMI, PENERBIT BUDIMAN & TOK JANGGUT


Sejak dahulu saya memang suka kepada kisah-kisah berhubung dengan khidmat pelanggan.  Walaupun di negara kita khidmat pelanggan bukanlah sesuatu yang sering menjadi keutamaan namun dengan perkembangan pesat dunia perniagaan tanpa sempadan, khidmat pelanggan yang cemerlang sering menjadi pilihan.

Bayangkan jika harga bukan lagi menjadi ukuran aspek-aspek lain khususnya khidmat pelanggan sering menjadi faktor penentu.

Dengan ledakan portal-portal belian atas talian yang memudahkan segala urusan pembelian malah kadang-kadang jauh lebih murah dan mudah maka jualan atas talian semakin hari semakin diminati.

Seperti orang lain, saya juga sering membeli produk secara atas talian kerana mudah.  Baru-baru ini saya membeli di sebuah portal atas talian ‘kedaikami’.  Selepas memilih produk dan membuat bayaran saya dimaklumkan status pembelian saya sebagai berjaya.

Namun selepas beberapa ketika, saya mendapat emel daripada penjual menyatakan bahawa pembayaran saya akan dikembalikan kerana produk yang saya beli adalah dalam klasfikasi Ubatan/Pertolongan Cemas.  Memanglah benar pembelian saya adalah produk pertolongan cemas, apa yang tidak saya fahami ialah penjualnya mengiklankan barangan tersebut dan apabila saya ingin membelinya, transaksi masih boleh dijalankan namun kemudiannya akan dikembalikan kerana barangan tersebut tidak boleh dibeli!

Walaupun telah ada semua maklumat saya termasuk nombor telefon, syarikat ini hanya menghantar emel bagi memaklumkan pemulangan wang saya.  Tidakkah khidmat pelanggannya berada di tahap yang paling bawah apabila tidak mengambil inisiatif untuk menghubungi pelanggan melalui telefon bagi memaklumkan perkara tersebut.  Untuk makluman saya telah beberapa kali membeli melalui mereka, adakah kesetiaan saya tidak mampu untuk dibayar melalui satu panggilan telefon!

Berbeza dengan pengalaman saya untuk memiliki sebuah buku yang sangat saya perlukan bagi menulis pengkisahan bagi sebuah program yang telah berlangsung pada hari Sabtu yang lepas.

Sebagai mengingati 100 tahun syahidnya, Allahyarham Haji Mat Hasan atau lebih dikenali sebagai Tok Janggut, pihak Madrasah Tarbiyah, Seniman Paksi Rakyat, Ikatan Kompas Prihatin dan Forum Mengenai Sejarah Pejuang Bangsa (Pejuang) telah menganjurkan Majlis Pengisytiharan Hari Belasungkawa Bangsa pada 23 Mei yang lepas.

Saya pula ditugaskan menulis pengkisahan mengenai Tok Janggut.  Saya pernah ternampak buku mengenai Tok Janggut yang diterbitkan oleh Penerbit PTS, namun gagal memilikinya kerana hampir kesemua kedai yang saya kunjungi tidak mempunyai stok kerana telah beberapa tahun diterbitkan.

Akhirnya dengan rasa berat hati pada hari Khamis lepas, 21 Mei 2015, saya terpaksa ke pejabat penerbitnya di Batu Caves, malangnya stok buku tersebut juga telah kehabisan kerana ianya diterbitkan pada tahun 2010. 

Saya cuba bertanyakan kepada petugas yang melayani saya, mohon pertolongan untuk mencari buku hatta meminjamkan untuk difotostat.  Petugas tersebut, Sdr. Mohd Izzat Kamaruddin yang merupakan Eksekutif Jualan Kanan berjanji akan membantu saya mendapatkan buku tersebut setelah diterangkan keperluan saya berhubung program pada Sabtu lepas. 

Esoknya Jumaat, pada sekitar jam 4 petang, saya menerima panggilan dari petugas PTS, Sdr. Mohd Izzat yang memaklumkan bahawa dia berjaya mendapatkan senaskhah buku yang amat saya perlukan untuk penulisan pengkisahan program Tok Janggut.  Saya berjanji akan datang mengambil buku tersebut pada pagi esoknya (Sabtu).

Saya merasa amat terharu terhadap usaha dan khidmat pelanggan petugas di Penerbit PTS yang mengambil inisiatif untuk memenuhi keperluan saya.  Tentulah khidmat pelanggan semacam ini akan sentiasa tersimpan dalam ingatan saya. 

Mungkin bagi orang lain, khidmat pelanggan seperti ini dianggap perkara biasa, namun bagi saya sebagai seorang pelanggan kecil, tentulah usaha dan inisiatif ini saya anggap sesuatu yang cemerlang. Ini semacam hal-hal kecil yang mempunyai impak yang besar.

Mungkin selepas ini saya boleh mengumpulkan kisah-kisah khidmat pelanggan yang cemerlang untuk dibukukan!  Terima kasih, penerbit dan petugas budiman, Tuan Mohd Izzat bin Kamaruddin, hanya Allah SWT mampu membalas budi baik tuan!


Ulasan

Tanpa Nama berkata…
terbaek...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?