MENUNTUT KEWAJARAN


Benar saya memang terganggu membaca laporan di dalam akhbar semalam, memberitakan tentang Naib Yang Dipertua 2 Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim), Profesor Emeritus Datuk Dr. Ariffin Suhaimi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan pecah amanah terhadap dana projek menaik taraf jalan raya yang bernilai RM3.7 juta milik pertubuhan itu antara tahun 2002 dan 2004.

Turut dituduh bersama-sama Ariffin, 74, yang juga bekas Timbalan Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) atas kesalahan itu ialah dua ahli Perkim Cawangan Damansara Utama, Datuk Baharin Baba, 58, dan Abas Adam, 60.

Saya bukanlah mahu mempertikaikan keputusan mendakwa ketiga-tiga mereka tetapi agak terganggu bagaimana dana projek menaik taraf jalan raya diberikan kepada PERKIM, atas dasar apa? Bukankah Perkim bertanggungjawab dalam hal ehwal berkaitan dengan kebajikan umat Islam khususnya saudara baru di negara kita.

Adakah kontrak tersebut diberikan kepada Perkim? Jika ya atas alasan apa? Apakah kepakaran Perkim dalam projek menaiktaraf jalan atau adakah Perkim hanya sebagai broker projek bagi membolehkan sebahagian dana tersebut disalurkan kembali kepada Perkim?

Jika benarlah dakwaan tersebut, saya berpendapat orang yang patut didakwa bersama ialah pihak yang meluluskan bahawa projek menaiktaraf jalan tersebut kepada Perkim. Saya tidak nampak kewajaran projek ini dilakukan oleh Perkim, bukankah ada badan-badan lain yang lebih khusus misalnya Jabatan Kerja Raya atau pihak kontraktor yang berwibawa. Jika inilah kaedah pemberian kontrak tidak kiralah kontrak bernilai kecil atau besar, kepada entiti yang tidak sepatutnya maka akan terdapat lebih ketirisan kepada proses pemberian kontrak Kerajaan.

Ulasan

boy berkata…
setuju sgt napa lak perkim wat jalan..
SIS berkata…
byk cara telah di halalkan demi matlamat...walaupun berbuih-buih di canang matlamat tidak menghalalkan cara!!!

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?