BERASAP KUBUR MEMBELI ZOO?

Naluri kanak-kanak memang menyukai binatang, sama ada binatang peliharaan mahupun binatang buas seperti yang terdapat di Zoo. Ketika kecil pun saya memang menyukai binatang peliharaan seperti kucing, itik atau anak ayam. Anak-anak saya pula kerana tinggal di taman perumahan, tidak berupaya membela binatang peliharaan selain ikan dalam akuarium namun kecintaan terhadap binatang tidak pernah pudar.

Malah percutian yang baru berlalu diisi dengan kunjungan mereka ke Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan di Kuala Gandah, Pahang selain ke Taman Rusa dan juga Institut Biodiversiti Bukit Rengit. Bayangkan jika keluarga saya begitu mewah sehingga mampu membeli zoo sendiri. Itulah yang cuba diungkapkan oleh pengarah Cameron Crowe lewat filem yang diadaptasi dari autobiografi tulisan Benjamin Mee berjudul We Bought A Zoo.

We Bought A Zoo bertolak dari kisah Benjamin Mee lakonan mantap Matt Damon seorang bapa tunggal selepas kematian isterinya terpaksa membesarkan kedua anaknya, Dylan dan Rosie. Kerana gagal untuk menghapus kenangan manis bersama isterinya, Benjamin berpindah jauh dari kehidupannya sekarang dengan membeli sebuah kediaman yang sebenarnya merupakan sebuah zoo yang ditinggalkan.

Kerana percaya, hal ini akan mengembirakan anak lelakinya, Benjamin terus hanyut dengan impian untuk memberi kegembiraan kepada anak-anaknya sehinggalah dia tidak lagi mempunyai wang untuk meneruskan misi menghidupkan semula zoo yang dibelinya. Namun secara tidak sengaja dan kecintaan terhadap isterinya, Benjamin terjumpa surat peti besi keselamatan isterinya yang mengandungi sejumlah wang yang amat diperlukan bagi meneruskan penambahbaikan zoo nya menjelang sesi pemeriksaan dan pembukaan rasmi.

Konflik anak dan bapa adalah sebenarnya inti filem ini apabila, akhirnya Benjamin menyedari bahawa anak lelakinya sebenarnya tidak menyukai kehidupan barunya kerana tidak mempunyai teman-teman kecuali Lily adik kepada penjaga zoo Kelly yang berjaya memikat Dylan. Benjamin yang memberi galakan kepada anaknya untuk mencapai keberanian untuk meluahkan isihatinya kepada Lily, sama seperti yang dilakukan terhadap mendiang isterinya – You know, sometimes all you need is twenty seconds of insane courage. Just literally twenty seconds of just embarrassing bravery. And I promise you, something great will come of it”

Sebenarnya saya menonton sebuah filem Melayu bagi mengimbangi sesi tonton saya, malangnya filem Suatu Malam Kubur Berasap buah tangan pengarah Ernie Chen memang mengecewakan dan malu diangkat sebagai sebuah filem, malah saya berpendapat jika ada pihak seperti FINAS atau institusi pembiayaan yang berhasrat memberikan dana kepada filem semacam ini, haraplah dipertimbangkan semula.

Dengan jalan cerita seperti tempelan, filem (jika boleh dipanggil filem) ini sebenarnya tidak layak malah untuk mengisi slot secara percuma di televisyen pun!

We Bought A Zoo yang bertolak dari premis cerita yang mudah tidak sama dengan filem Suatu Malam Kubur Berasap kecuali lakonan bersahaja Angah Raja Lawak sebagai Atan, sipenggali kubur yang lurus bendul dan juga aktres veteran, Mak Mah. Saya kira amat beruntung kerana menonton filem Suatu Malam Kubur Berasap sebelum menonton We Bought A Zoo, jika tidak tentulah emosi saya masih terganggu.

We Bought A Zoo dengan jalan cerita yang mudah menyelami perasaan manusia dan keinsanan dilingkungi oleh haiwan-haiwan sekelilingnya, bagaimana watak pegawai perhilitan yang dilakonkan oleh John Michael Higgins yang begitu sebal dan terlalu obses dengan tugas sebagai pegawai pelulus zoo Benjamin Mee, akhirnya luluh dengan kejujuran anak kecil, Rosie dan memberikan kelulusan kepada Benjamin untuk membuka zoo nya. Dedikasi pekerja-pekerja dan sokongan abangnya sendiri, seorang akauntan yang begitu rigid mewarnai filem ini dengan latar yang begitu menyenangkan.

Menonton We Bought A Zoo, benar-benar memberikan ketenangan berbanding poket saya hampir terbakar dan berasap menonton Suatu Malam Kubur Berasap!

Ulasan

anis berkata…
SMKB layak jadi wayang pacak percuma aje..memualkan..
sarip dol berkata…
citer satu malam kubur berasap memang hampeh cam sial aje..buat malu industri filem..
SIS berkata…
tajuk yg menarik...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?