MERDEKA, TV MALAYSIA & LONDON …
Saya sentiasa sebak setiap kali menjelang Merdeka bukan kerana saya terlibat sebagai pejuang kemerdekaan tetapi sebak kerana menjadi pewaris kemerdekaan dari tangisan dan air mata pejuang-pejuang kemerdekaan seolah-olah ‘Wira Tak Di Dendang’ atau Unsung Heroes.
Kisah merdeka samada iklan komersil mahupun ucapan kemerdekaan oleh syarikat-syarikat korporat sering sahaja mengundang rasa kagum di atas kesungguhan mereka. Setiap kali melihat iklan mahupun pesanan kemerdekaan saya sentiasa menyimpan iltizam untuk menjadi seperti syarikat-syarikat korporat yang mampu menyumbang untuk kita terus menikmati kemerdekaan dari dalam rumah sahaja melalui siaran langsung di kaca televisyen.
Seperti tahun-tahun sebelumnya, sambutan kemerdekaan pada kali ini agak kurang meriah rasanya kerana 31 Ogos pada tahun ini jatuh dalam bulan Ramadhan ketika umat Islam menunaikan ibadat puasa, tetapi itu bukanlah alasan untuk mengecilkan nilai kemerdekaan yang telah kita kecapi selama lebih 52 tahun.
Selepas 52 tahun mengecapi nikmat dan rahmat kemerdekaan dari penjajah, sedar atau tidak sebenarnya kita masih terus terjajah jika pun tidak dari segi fizikal tetapi minda kita terus terjajah. Saya sengaja mengatakan demikian kerana baru-baru ini saya agak tersentak apabila sebuah stesen televisyen Malaysia dengan bangganya mempromosikan bahawa perbarisan Hari Kemerdekaannya ditaja siaran langsungnya oleh syarikat berjenama London.
Dengan ilmu dan jati diri saya yang sedikit, saya agak terganggu dengan keadaan ini apakah perbarisan hari Kemerdekaan negara yang dipancarkan secara langsung untuk tontonan Pak Senik, Pak Ngah, Abang Darus , Awang, Komala, Ah Seng dan seluruh bangsa Malaysia di seluruh pelusuk tanah air bertuah ini ditaja oleh syarikat berjenama London? Apakah telah hilang sensitiviti ini apabila kemerdekaan negara dikomersilkan oleh stesen televisyen Malaysia tanpa mengira siapa yang patut menaja apa?
Kisah merdeka samada iklan komersil mahupun ucapan kemerdekaan oleh syarikat-syarikat korporat sering sahaja mengundang rasa kagum di atas kesungguhan mereka. Setiap kali melihat iklan mahupun pesanan kemerdekaan saya sentiasa menyimpan iltizam untuk menjadi seperti syarikat-syarikat korporat yang mampu menyumbang untuk kita terus menikmati kemerdekaan dari dalam rumah sahaja melalui siaran langsung di kaca televisyen.
Seperti tahun-tahun sebelumnya, sambutan kemerdekaan pada kali ini agak kurang meriah rasanya kerana 31 Ogos pada tahun ini jatuh dalam bulan Ramadhan ketika umat Islam menunaikan ibadat puasa, tetapi itu bukanlah alasan untuk mengecilkan nilai kemerdekaan yang telah kita kecapi selama lebih 52 tahun.
Selepas 52 tahun mengecapi nikmat dan rahmat kemerdekaan dari penjajah, sedar atau tidak sebenarnya kita masih terus terjajah jika pun tidak dari segi fizikal tetapi minda kita terus terjajah. Saya sengaja mengatakan demikian kerana baru-baru ini saya agak tersentak apabila sebuah stesen televisyen Malaysia dengan bangganya mempromosikan bahawa perbarisan Hari Kemerdekaannya ditaja siaran langsungnya oleh syarikat berjenama London.
Dengan ilmu dan jati diri saya yang sedikit, saya agak terganggu dengan keadaan ini apakah perbarisan hari Kemerdekaan negara yang dipancarkan secara langsung untuk tontonan Pak Senik, Pak Ngah, Abang Darus , Awang, Komala, Ah Seng dan seluruh bangsa Malaysia di seluruh pelusuk tanah air bertuah ini ditaja oleh syarikat berjenama London? Apakah telah hilang sensitiviti ini apabila kemerdekaan negara dikomersilkan oleh stesen televisyen Malaysia tanpa mengira siapa yang patut menaja apa?
Mungkin juga stesen televisyen Malaysia itu ada kewajaran dan rasionalnya sendiri tetapi membiarkan syarikat berjenama London menjadi penaja perbarisan Hari Kemerdekaan samalah seperti Kementerian Kesihatan menerima tajaan daripada si pengeluar arak mahupun syarikat rokok sambil melaungkan ‘Arak Membunuh’ atau ‘Merokok Membahayakan Kesihatan’!
Apakah ini bentuk penjajahan yang baru pula? Salam Hari Merdeka!
Ulasan