APA LAGI YANG TINGGAL?
Tahniah kepada pasukan polis
kerana berjaya menjejak dan mengesan suspek yang menembak mati seorang pegawai
bank dalam kejadian rompak dan bunuh pada 23 Oktober lepas.
Biarpun selepas lebih dua minggu,
mungkin ramai yang tidak sedar bagaimana pihak polis dan risikan melakukan
kerja mereka sehingga suspek utama dapat ditahan. Cerita menggunakan MyKad palsu untuk bekerja
di syarikat kawalan keselamatan adalah sesuatu yang mengejutkan.
Apa tidaknya, teknologi yang
digunapakai dalam MyKad yang diuar-uarkan antara yang tercanggih di dunia
nampaknya sekadar cakap-cakap kerana ianya juga berjaya dipalsukan.
Anehnya, syarikat kawalan
keselamatan seakan lebih cenderung untuk memperolehi kontrak daripada
memastikan para petugas dan pengawal keselamatan mereka benar-benar telah
melepasi proses saringan oleh pihak polis.
Ataupun adakah proses saringan pihak polis telah tidak lagi
dipraktikkan?
Beberapa ketika selepas kes bunuh
dan rompak pada 23 Oktober, satu lagi insiden membabitkan rompakan oleh seorang
pengawal keselamatan di Setapak yang bertindak menyamun dulang emas berisi
lebih 100 utas rantai. Sungguhpun
kedua-dua kes ini berjaya diselesaikan oleh polis, namun persoalan yang lebih
adalah bagaimana pula sitiuasi pengawal keselamatan di premis sekolah-sekolah?
Pengawal keselamatan yang digaji
dengan menggunakan MyKad palsu di samping penggajian pendatang asing tanpa izin
sebagai pengawal keselamatan haruslah ditangani secara serius, ini kerana tugas
pengawal keselamatan adalah seperti pihak polis yang diberi amanah untuk
memberikan kawalan di samping menjadi pelindung dan mata kepada orang awam.
Anehnya di tengah meningkatnya
keyakinan orang awam kepada pihak polis berikutan pengenalan pelbagai kaedah
yang diperkenalkan oleh pihak polis untuk mengurangkan kadar jenayah, lain pula
ceritanya dengan aplikasi MyDistress.
Khabarnya aplikasi dalam telefon
pintar ini yang dibangunkan oleh Polis Selangor sejak beberapa tahun ini telah
diberhentikan melalui notis dalam laman sosial facebook baru-baru ini.
Sebab penamatan dan jangkamasa
diberhentikan juga kurang jelas kerana tiada butiran yang diberikan. Aplikasi MyDistress
yang membantu orang awam dan pengguna telefon pintar menghubungi pusat khidmat
polis dengan satu butang adalah sesuatu yang amat berkesan. Saya sendiri pernah menggunakan aplikasi ini
ketika berhadapan dengan ‘pembuli jalan’.
Rasional penamatan dan butiran
lanjut mengenai MyDistress haruslah
dimaklumkan bagi mengelakkan salah faham di kalangan lebih 200,000 pengguna
sedia ada aplikasi MyDistress. Dalam situasi seperti sekarang yang dicanang
oleh pelbagai pihak seperti tidak selamat, dengan merujuk kes penculikan
kanak-kanak 20 bulan dari dalam rumah baru-baru ini, rasa aplikasi seperti MyDistress adalah bukan lagi satu
keistimewaan tetapi satu KEPERLUAN.
Jika pengawal keselamatan pun
diragui dan aplikasi bantuan seperti MyDistress
digantung perkhidmatannya, apa lagi yang tinggal?
Ulasan