WACANA BUKU II, AMIRUL FAKIR & SALEHA AHMAD …

Koperasi Buku Malaysia Berhad (KOBUKU) dengan kerjasama Koperasi Kedaibuku Universiti Malaya Berhad (KKUM), Pusat Kebudayaan Universiti Malaya, Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA) dan Mimbar Permuafakatan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) bakal menganjurkan Wacana Buku pada 26 Januari 2011 (Rabu) bermula dari jam 9.30 pagi hingga 4.15 petang.

Wacana II ini adalah rentetan daripada Wacana I yang membicarakan buku Natrah – Cinta, Rusuhan & Airmata karya Fatini Yaacob pada 12 Disember 2010 yang lalu. Sebanyak tiga buah buku telah dipilih bagi mengisi sesi wacana pada kali ini. Kumpulan puisi remaja, Aku Hanya Mahu Ke Seberang dan koleksi lukisan, Lukisan Kata, kedua-duanya karya Prof. Datuk Dr. Hashim Yaacob. Dr. Rahman Shaari akan membicarakan kumpulan puisi Aku Hanya Mahu Ke Seberang manakala, Pengarah Pusat Kebudayaan Universiti Malaya, Dr. Sabzali Musa Kahn pula akan memperkatakan buku Lukisan Kata.

Namun apa yang pasti, novel Interlok yang kini menjadi isu nasional akan mengisi slot pembicaraan pada sesi petang bermula jam 2.00 petang. Barisan pembicara dalam sesi wacana Interlok ialah Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan, Pengarah Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya yang juga Setiausaha I, GAPENA, Prof. Madya Datuk Haji Mohamad Ali Hasan, Pengerusi KOBUKU dan Presiden Mimbar Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Sdr. C. Sivarraajh, Setiausaha Pergerakan Pemuda MIC Kebangsaan dan Cikgu Abdul Ghalib Yunus, Guru Cemerlang DG 48 yang juga merupakan Munsyi Dewan.

Wacana novel Interlok diharap dapat membetulkan persepsi umum berhubung novel ini dan dapat dibincangkan secara ilmiah dan tanpa emosi. Jika diteliti ini adalah kali pertama seorang pemimpin MIC menyertai perbincangan mengenai novel ini secara terbuka, di samping berpeluang mendengar perspektif para guru dan ibu bapa dalam wacana ini.

Wacana II pada 26 Januari 2011 ini juga akan melancarkan derma kilat bagi membantu dua orang penulis , Amirul Fakir dan Saleha Ahmad yang lebih dikenali dengan nama pena Halisa Sayangku yang kini menderita sakit.

Penerbit buku, Makan Untuk Hidup karya Ramli Mat Nor, Iman Muafakat Group akan memperuntukkan sebanyak 100 naskhah buku tersebut yang akan dijual pada harga RM10.00 yang kesemua hasil jualannya akan didermakan kepada kedua penulis ini yang akan diserahkan kepada Sdr. Saleeh Rahamad, Presiden PENA untuk disampaikan kepada Sdr. Amirul Fakir dan Saleha Ahmad.

Ulasan

anep berkata…
insyallah akan hadir..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?