Interlok: Kenyataan Akhbar PAKSI, Seniman Paksi Rakyat Malaysia

Kenyataan akhbar mengenai novel ‘Interlok

1. Kita mengucapkan terima kasih kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah, kerana menimbulkan isu berkaitan novel Interlok karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussein. Beliau telah melakukan sesuatu yang mengakibatkan orang ramai di Malaysia memberi perhatian luar biasa kepada sebuah karya sastera.

2. Bukan senang orang di Malaysia hendak memberikan perhatian sedemikian besar kepada sebuah novel. Dan bukan senang media di Malaysia hendak menyiarkan berita mengenai peristiwa sastera.

3. Dikatakan ia mempunyai bahagian-bahagian tertentu yang menghina kaum India dan juga orang Melayu. Apakah yang dikatakan menghina itu? Bahagian mana yang menghina orang India dan juga orang Melayu? Apakah kerana ada menyebut ‘kasta paria’, dan menyebut orang Melayu bodoh dan malas? (Bagaimana pula dengan orang Cina yang hendak menjual anak perempuan?)

4. Novel Interlok adalah satu daripada karya yang mendapat hadiah saguhati dalam peraduan menulis novel sempena 10 tahun merdeka, anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka. (Sandera mendapat hadiah ketiga. Tidak ada hadiah pertama dan kedua). Dan sejak itu tidak pernah ada pembaca yang merasa tersinggung dengan adanya bahagian yang dikatakan menghina itu. Kenapa tiba-tiba sekarang, setelah kira-kira 40 tahun, timbul perasaan dan fikiran sedemikian?

5. Paksi berpendapat, itu adalah kerana kita melihatnya dari sudut kepentingan politik perkauman. Masyarakat kita hari ini masih tebal dengan pemikiran dan sikap prasangka perkauman. Masing-masing berfikir untuk kepentingan politik masing-masing, bukan untuk kepentingan nasional.

6. Berbanding dengan dulu, pemikiran dan sikap prasangka perkauman kita sekarang lebih teruk. Isu yang ditimbulkan sekitar novel ini menjadi buktinya. Dulu tak apa-apa. Tak ada pembaca yang tersinggung, baik India, Melayu mahupun Cina; sedangkan kalau nak difikir secara prasangka perkauman, dulu lagi isu ini boleh timbul.

7. Novel ini satu rakaman realiti semasa yang cukup baik, mengenai masyarakat Malaysia waktu itu, zaman pra-Merdeka. Ia sangat sesuai dijadikan teks sekolah. Pelajar boleh mempelajari dan memahami asal-usul terbentuknya masyarakat Malaysia seperti komposisinya hari ini. Ia satu rakaman sejarah dalam bentuk fiksyen.

8. Sepatutnya novel hendaklah dilihat sebagai sebuah karya seni, bukan dilihat sebagai bahan atau alat politik. Masyarakat kita hari ini terlalu sangat berpolitik. Semua perkara hendak dipolitikkan, dan segalanya hendak ditelan oleh politik.

9. Paksi tidak bersetuju dengan cadangan supaya novel Interlok ditarik balik daripada menjadi buku teks untuk SPM. Tidak ada sebab untuk berbuat demikian.

10. Paksi berharap supaya pelbagai pihak di negara ini dapat berusaha secara betul bagi mengurangkan pemikiran dan sikap prasangka perkauman di kalangan masyarakat.

11. Paksi juga menyeru rakan-rakan penulis dan budayawan supaya memainkan peranan untuk menjernihkan suasana dalam masyarakat, dan memberi penjelasan kepada yang mengelirukan, supaya masyarakat tidak berfikiran dan bersikap prasangka perkauman.

Dinsman dan kawan-kawan

Seniman Paksi Rakyat Malaysia (PAKSI)

Kuala Lumpur. 5 Januari 2011.



Nota Kaki: Ini adalah tulisan yang dipetik daripada www.barajiwa.blogspot.com

Ulasan

SIS berkata…
Sokong Paksi 100%...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?