KEMELUT PERSATUAN SUKAN ...

Kemenangan pasukan bola sepak muda negara di dalam Piala AFF Suzuki yang baru selesai minggu lepas masih lagi terasa apatah lagi kemenangan dengan agregat 4-2 diriingi pula cuti umum pada penghujung tahun, adalah hadiah terbaik bagi seluruh rakyat Malaysia. Malah pada pandangan saya cuti yang diberikan bukanlah sebab kemenangan dalam pertandingan dwi tahunan tersebut tetapi lebih menjurus sebagai hadiah kemenangan moral rakyat Malaysia yang berada di tahap paling tinggi.

Awal tahun pula dikejutkan pengumuman oleh jurulatih badminton kebangsaan, Datuk Misbun Sidek meletakkan jawatannya sebagai jurulatih kebangsaan Persatuan Badminton Malaysia (BAM). Tiada siapa yang tahu apa sebenarnya permasalahan Datuk Misbun Sidek dan Persatuan Badminton Malaysia, sehingga menuntut jurulatih yang sangat komited itu terpaksa mengambil keputusan yang mengejutkan. Kita semua tentu masih ingat bagaimana Datuk Misbun masih memberikan tunjuk ajar kepada anak didiknya meskipun terlantar sakit suatu ketika dahulu.

Rekod cemerlang Datuk Misbun membimbing skuad badminton negara khususnya Datuk Lee Chong Wei memang sukar dinafikan walaupun terdapat suara-suara sumbang yang mempertikaikan kewibawaannya sebagai jurulatih. Gandingan Misbun Sidek dan Lee Chong Wei dilihat sebagai gandingan yang mantap yang mampu membuahkan hasil tuaian emas pertama di Sukan Olimpik berikutan pengenalan program Road To London oleh Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Jika Datuk Misbun Sidek mengumumkan perletakan jawatannya sebagai hadiah tahun baru buat Persatuan Badminton Malaysia (BAM), lain pula dengan nasib seorang lagi jurulatih dalam disiplin karate yang tidak disambung kontrak sebagai jurulatih kebangsaan. Persekutuan Karate Malaysia (Makaf) telah bertindak tidak menyambung kontrak P. Arivalagan selaku jurulatih kebangsaan kerana mahu digantikan dengan jurulatih import dari Iran.

Kedua-dua mereka, sama ada Datuk Misbun Sidek mahupun P. Arivalagan mempunyai rekod cemerlang sebagai jurulatih dalam disiplin masing-masing dan dalam kedua-dua keadaan, atlet-atlet yang mendapat bimbingan dari mereka menentang keras tindakan persatuan sukan masing-masing.

Sebenarnya tidak salah menggantikan jurulatih tempatan dengan tenaga import jika rakyat tempatan tidak mampu menggalas tanggungjawab selaku jurulatih yang berkebolehan, tetapi dalam kes jurulatih karate, P. Arivalagan telah menunjukkan prestasi yang cemerlang yang bukan sahaja diakui oleh atlet di bawah bimbingannya malah oleh Menteri sendiri. Sepatutnya persatuan sukan seperti Persekutuan Karate Malaysia (Makaf) memang sewajarnya boleh, perlu dan mampu mengambil jurulatih import tetapi sebagai gandingan kepada jurulatih sedia ada supaya dapat memberikan dimensi baru kepada atlet-atlet mereka namun apabila memilih untuk menghentikan khidmat jurulatih tempatan, seperti ada sesuatu yang tidak kena.

Sama ada jurulatih tempatan mahupun jurulatih import memang terdapat perbezaan daripada semua aspek, tetapi bukanlah jaminan bagi kejayaan sesebuah pasukan mahupun atlet, contoh terbaik ialah pasukan Indonesia yang dibimbing oleh jurulatih import berbanding S. Rajagobal yang membimbing skuad bola sepak kebangsaan.

Kemelut persatuan sukan dan jurulatih mereka bukanlah satu permulaan yang baik selepas sukan negara mengharungi rekod cemerlang pada tahun 2010. Semoga Persatuan Badminton Malaysia mahupun Persekutuan Karate Malaysia akan menemui penyudah yang menggembirakan semua pihak, walaupun bukanlah mudah memuaskan hati semua pihak dalam satu masa!

Ulasan

anep berkata…
salam tuan, itu tanda sukan negara tengah menuju pembangunan, sehingga persatuan sukan suka yg import..ha ha ha
SIS berkata…
salam tn, kalau semua orang fikir sukan untuk negara..pasti banyak masalah dapat diselesaikan...

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?