TENANG YANG GELORA …

Pecahan pengundi DUN Tenang, ihsan daripada http://bigdogdotcom.wordpress.com

TENANG YANG GELORA …

Beberapa hari lagi menjelang penghujung bulan pada 30 Januari akan berlangsung Pilihanraya Kecil DUN Tenang yang menjadi kosong berikutan kematian penyandangnya, Datuk Sulaiman Taha yang meninggal dunia pada awal Disember yang lalu.

Nasib calon Barisan Nasional, Mohd Azahar Ibrahim mahupun bekas guru Sekolah Kebangsaan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan Kemelah, Normala Sudirman yang mewakili PAS akan ditentukan oleh 14,753 pengundi di DUN Tenang. Walaupun negeri Johor dikatakan sebagai kubu kuat Barisan Nasional tetapi dengan gaya dan cara kedua-dua mereka berkempen seolah-olah masing-masing mempunyai peluang yang sama rata.

Calon Barisan Nasional, Mohd Azahar Ibrahim bekas Penolong Pegawai Daerah yang lebih dikenali sebagai Tok Ai, dikatakan calon yang tepat bagi memastikan kerusi DUN Tenang kekal di tangan Barisan Nasional.

Majoriti yang menurun pada Pilihanraya Umum 2008 berbanding pada tahun 2004 bukanlah suatu isu yang besar kerana pada tahun 2008 yang dianggap tahun tsunami politik Malaysia bukanlah ukuran yang tepat. Namun begitu apabila terdapat desas-desus yang mengatakan tidak banyak yang dilakukan oleh ADUN sebelum ini sekurang-kurangnya agak memberikan ruang kepada calon PAS.

Banyak yang akan dilihat oleh rakyat Malaysia khususnya pemerhati politik berhubung Pilihanraya Kecil DUN Tenang. DUN Tenang menjadi gelanggang ujian politik kepada Datuk G. Palanivel yang menerajui MIC pada 6 Disember yang lalu. Barisan Nasional pula mengharapkan kemenangan sebagai bukti sokongan rakyat terhadap kerajaan malah kemenangan ini juga akan dilihat sebagai kesinambungan apatah lagi menjelang satu lagi Pilihanraya Kecil di DUN Merlimau dalam waktu terdekat.

Jika mengutip tulisan Pekan Ramli, Pensyarah Komunikasi UITM, yang juga anak jati DUN Tenang mengenai pembangunan di DUN Tenang tiada apa yang boleh dibanggakan oleh calon Barisan Nasional sebelum ini.

“Sebagai anak jati Tenang yang telah membesar di sini lebih 20 tahun dan kemudian selama lebih 20 tahun lagi sering berulang-alik pulang ke kampung di Tenang, tidak banyak yang dilakukan untuk penduduk Tenang oleh kebanyakan wakil rakyat sebelum ini termasuk Ahli Parlimen (Labis).

Beberapa kawasan DUN Tenang seperti Felda Chemplak, Felda Redong, Felda Maokil dan juga di beberapa kawasan lain terutamanya di perkampungan Melayu sekitar Pekan Labis, keadaannya terus tenang. Kekal seperti mana sedia ada.

Ibarat kalau ada pun tidak menambah dan kalau tiada pun tidak terasa kurangnya. Tetapi hakikatnya pengundi-pengundi Melayu menyumbang hampir 50 peratus atau separuh daripada hampir 15,000 jumlah pengundi di DUN Tenang”

Calon Pas, Normala Sudirman yang dilaporkan oleh akhbar kerana tidak mahu bersalaman dengan orang bukan muhrim (bukankah itu sebenarnya tuntutan sebagai seoang muslimah) memberikan penjelasan berhubung pendiriannya. Malah PAS dilihat menggunakan taktik rayuan bagi mengurangkan majoriti, kaedah ini dilihat sebagai satu strategi merbahaya kepada Barisan Nasional.

Walauapapun strategi berkempen Barisan Nasional seperti biasa yang menggerakkan seluruh jentera Kerajaan, dengan hampir semua Presiden parti, Menteri Kabinet membantu bagi menjamin kejayaan mereka di DUN Tenang, tetapi pendirian Badan Perhubungan UMNO Johor yang diketuai oleh Menteri Besarnya, Datuk Abdul Ghani Othman yang menjadikan Pilihanraya Kecil DUN Tenang pada 30 Januari sebagai medan ujian menghadapi suasana pilihanraya umum nanti adalah satu langkah berani dan terpuji. Semua bahagian UMNO Johor berjumlah 24 menjadikan 12 peti undi di DUN Tenang sebagai anak angkat masing-masing.

Kepada semua pengundi di DUN Tenang, diharapkan dapat bertenang dan sentiasa melihat kehadapan pencapaian dan kemakmuran negara selama lebih setengah abad ini, begitu juga lebih 1700 pengundi India tidak terpalit emosi novel Interlok yang sedang ditangani kemelut sebijaknya oleh Kerajaan. Selamat bertenang ketika memangkah undi!

Ulasan

SIS berkata…
betul tn ks..Kaw. DUN Tenang..tenang pada dasarnya saja...masing2 gelisah dan tidak sabar untuk mengundi..adik saya pun mendapat tempias..kerana suaminya berasal dari kawasan ini..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?