FESTIVAL PUISI & LAGU RAKYAT ANTARABANGSA 2011 …


Saya berada di Pulau Pangkor tidak sampai 24 jam kerana menghadiri Festival Puisi & Lagu Rakyat Antarabangsa 2011 yang dianjurkan oleh Institut Darul Ridzuan yang merupakan satu badan pemikir yang bertanggungjawab merancang dasar dan memajukan sosio ekonomi negeri Perak. Walaupun begitu dalam jangkamasa singkat dan pembentangan oleh enam orang tokoh dari kalangan anak Perak dan juga oleh Pak Budi Darma dari Universitas Negeri Surabaya, saya merasa amat selesa dan begitu yakin komitmen yang sedang dan bakal dilandasi oleh Kerajaan Negeri Perak di bawah pimpinan YAB Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir.

Festival ini yang julung-julung kalinya dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Perak dan Pulau Pangkor dipilih sebagai lokasi pelaksanaannya. Seperti yang dihasratkan oleh Institut Darul Ridzuan yang diterajui oleh Sdr. Aminuddin Hashim, pelajar terbaik dunia Chartered Institute Management Accountants yang mula beroperasi pada 1 Mei 2009 yang lalu. Pemenang Hadiah Perdana Sastera Malaysia bagi kategori novel, menerusi novel berjudul ‘Daun’, Sdr. Malim Ghozali PK, yang merupakan Felo di Institut Darul Ridzuan bertindak sebagai Pengarah Program ini.

Walaupun saya hanya mampu mengecapi separuh daripada keseluruhan program festival ini kerana terpaksa akur kepada hambatan keibubapaan memandangkan memerlukan kehadiran saya bagi mengurusi hari pertama persekolahan pada pagi Ahad ini. Difahamkan juga YAB Menteri Besar yang akan turut mendeklamasikan puisi pada acara malam ini di samping mengumumkan beberapa ‘kejutan’ kepada warga seniman khususnya di Negeri Perak dan seluruh Malaysia amnya.

Melalui pembentangan oleh Ketua Eksekutif Institut Darul Ridzuan, pelbagai usaha bagi memartabatkan karya, kesenian dan pengkaryaan jelas menjadi halatuju yang telah dan sedang dirangka oleh Kerajaan Negeri bagi melonjakkan martabat seni, budaya dan sastera di negeri ini. Festival tiga hari dua malam menghimpunkan nama-nama besar dalam dunia kesusateraaan khususnya puisi, antaranya SN Datuk Dr. Anwar Ridwan, Puzi Hadi, Khalid Salleh, Dr. Ahmad Razali, SM Zakir, Rajeswari Seetha Raman, Marsli N.O, Aripin Said dan ramai lagi yang telahpun berkampung di Puteri Bayu Beach Resort seawal hari Jumaat. Penyair serantau dari Thailand, Singapura dan Indonesia juga diterbangkan bagi menjayakan festival ini.

Sebagai acara kesenian pertama bagi tahun ini, saya amat yakin hasrat dan impian para penggiat seni budaya dan sastera bukan sekadar anjakan, malah boleh dianggap sebagai lonjakan, doa saya usaha seperti ini akan diteruskan dengan bentuk dan pendekatan yang lebih ampuh! Syabas kepada Institut Darul Ridzuan dan Kerajaan Negeri Perak!

Ulasan

anep berkata…
wah..salam tahun baru 2011 tuan, permulaann perjalanan yang cmrlang, syabas tuan sakat..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?