APA KHABAR INTERLOK DI TANGAN PERDANA MENTERI ...?

Isu novel Interlok yang kononnya didakwa oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah memperlekeh kaum India di negara ini, kini telah memasuki fasa yang terakhir. Sekurang-kurangnya itulah yang dilaporkan di dalam akhbar apabila laporan kajian semula penggunaan novel tersbut yang akan dibentangkan dalam mesyuarat Kabinet sama ada hari ini atau minggu hadapan.

Fasa terakhir bermaksud Kabinet yang diketuai oleh YAB Perdana Menteri akan membuat keputusan berhubung perkara ini. Malah telah juga dikhabarkan bahawa telah ada ura-ura bahawa pengunaan novel Interlok sebagai teks KOMSAS para pelajar tingkatan lima akan dikekalkan. Itu berita yang amat memberangsangkan. Tetapi yang tidak manisnya ialah apabila terdapat juga khabar-khabar yang mengatakan bahawa telah ada kumpulan para pegawai dari Kementerian Pelajaran yang telah menemui Sasterawan Negara yang juga pengarang novel Interlok yang telah berusia hampir 90 tahun di kediamannya. Tujuannya ialah bagi meminta persetujuan pengarang tersohor ini bagi mengubah frasa yang dimaksudkan dalam novel tersebut. Jika itulah sebenarnya yang cuba dilakukan bagi mengakhiri kemelut ini, saya kira ini adalah satu lagi malapetaka kepada dunia sastera Malaysia!

Malah jika diteliti, telah banyak suara-suara yang sebenarnya mahukan novel Interlok ini dikekalkan sebagai teks tanpa sebarang perubahan (baca: TANPA PINDAAN). Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek menegaskan tiada langsung elemen rasis yang menghina mana-mana kaum. Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim yang juga Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan juga meminta supaya tiada pindaan dilakukan kepada novel berusia lebih empat dekad itu. Dalam kelompok masyarakat India sendiri yang kononnya menentang kandungan novel ini pada bahagian tertentu yang didakwa menghina kaum India juga telah ada suara-suara sebaliknya.

Kolumnis akhbar The Star, Baradan Kuppusamy dalam tulisannnya di akhbar The Sunday Star keluaran 9 Januari 2011, menegas tiada sebarang bentuk penghinaan kerana kesemua kandungan buku ini harus dibaca secara keseluruhan dan bukan secara terpisah-pisah. Dalam akhbar Utusan Malaysia pada hari ini pula, dilaporkan bahawa, Persatuan Dinamik India 1Malaysia juga menentang sebarang usaha menidakkan keutuhan novel Interlok dan juga usaha ekstrim seperti membakar dan memijak novel tersebut adalah sebagai biadab dan terpesong dari ajaran agama Hindu yang sebenarnya.

Persatuan Penulis Nasional (PENA) dan Koperasi Buku Malaysia Berhad (KOBUKU) bersama 17 NGO (badan bukan kerajaan) menentang sebarang usaha menarik balik atau meminda sebarang frasa dalam novel Interlok, bantahan ini telah dizahirkan melalui penyerahan memorandum kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, dan Menteri Pelajaran yang telah diterima oleh Dr. Khair Mohamad Yusof yang merupakan Timbalan Ketua Pengarah (Dasar dan Pembangunan Pendidikan) bagi pihak Menteri Pelajaran.

Moga novel Interlok di tangan YAB Perdana Menteri akan tetap utuh dan terus dipertahankan tanpa sebarang campur tangan mahupun sentimen politik murahan dan ugutan!

Ulasan

anep berkata…
hidup pena, idup kobuku, moga interlok utuh tanpa pidaaan secara tekanan...
SIS berkata…
kesian la nasib interlok...diperkotak-katik oleh manusia yang tidak tahu menghargai...
wanman68 berkata…
itu hanya perasan tak puas hati golongan yang buta ilmu...fikiran sempit..dan hanya nak mengejar glamour...
KEKALKAN INTERLOK UTK GENERASI AKAN DATANG....
SIS berkata…
interlok pasti terbela

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?