SELAMAT TINGGAL PBAKL 2010 ...



(Gambar-gambar yang sempat dirakam di PBAKL 2010)

Semalam berakhir sudah satu lagi edisi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 (PBAKL). Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur kali ke-29 yang bermula sejak 19 Mac lalu telah melabuhkan tirainya, dengan pelbagai kisah dan tauladan. Saya bukanlah orang yang paling layak mengatakan bahawa PBAKL pada kali ini dianggap berjaya. Saya tidak mempunyai ‘booth’ pada kali ini, namun masih mampu mempamerkan produk melalui jalinan kerjasama dengan pihak-pihak lain.

Walaupun begitu, penglibatan saya agak aktif pada tahun ini bukan sahaja kerana menggunakan pentas utama untuk berkongsi maklumat berhubung produk yang dipamerkan malah mengendalikan forum 1Malaysia Membaca yang dianjurkan bersama dengan Koperasi KedaiBuku Universiti Malaya (KKUM), Koperasi Buku Malaysia Berhad (KBMB) dan Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa, Guru Nasional (PIBGN) pada hari terakhir pesta buku kali ini.

Kejutan yang lebih besar ialah apabila YAB Perdana Menteri (seingat saya ini kali pertama seorang Perdana Menteri menghadiri pesta buku antarabangsa Kuala Lumpur) sudi hadir pada sesi membaca bersama dengan membaca petikan dari buku beliau sendiri – Mendahului Zaman. Walaupun dalam kesibukan, YAB Perdana Menteri sempat melawat gerai-gerai pameran, walaupun difahamkan belum pulih dari demam.

Memang banyak cakap-cakap mengenai perjalanan PBAKL pada kali ini, tetapi memanglah sukar untuk memuaskan hati semua pihak, tetapi yang paling nyata ialah penglibatan Pakej Prabayar SOX sebagai salah sebuah penaja PBAKL pada kali ini, memang tidak salah menjadi penaja tetapi membiarkan si penaja mempromosikan pakej prabayar yang kemudiannya akan mengundang penggunaan telefon dan sistem pesanan ringkas bukankah akan mengabaikan usaha murni ke arah menyemarakkan budaya membaca di kalangan generasi muda.

Begitu juga kehadiran YAB Perdana Menteri di gerai pameran milik Institut terjemahan Negara Malaysia (ITNM), bukankah lebih manis jika penglibatan Perdana Menteri diaturkan di atas pentas UTAMA dan bukannya di ruang terhad gerai ITNM sendiri, tetapi siapalah saya dan para ‘pengomel’ yang lain untuk mempertikaikan aktiviti organisasi segah ITNM, mungkin mereka mempunyai alasan tersendiri, apa yang boleh dirakamkan ialah rasa terkilan kerana begitu ramai yang bersesak dalam ruang yang kecil. Walau apa pun usaha ITNM mengundang YAB Perdana Menteri ke PBAKL 2010 dan juga memulakan inisiatif pembacaan karya oleh serorang pemimpin tertinggi negara wajar diberikan pujian.

Saya percaya PBAKL 2011 yang bakal berlangsung samada dari 17-26 April 2011 atau 22 April – 1 Mei 2011 akan lebih mantap dengan kepimpinan penganjuran yang lebih ‘manusia’ dengan mengambilkira pandangan dan kritikan pelbagai pihak dari penerbit kecil hingga kepada penerbit atau syarikat gergasi dalam industri buku di negara kita, tidak lupa pandangan pengunjung yang merungut mengenai syarikat-syarikat jualan langsung yang kerap menarik tangan ibu bapa bagi mempromosikan ‘kursus bahasa’ mereka tanpa adab dan budi bahasa!

Mungkin boss baru di Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) akan berbuat sesuatu bagi mengembalikan kegemilangan PBAKL sehingga ada pihak-pihak mengganggap PBAKL sebagai Pesta Buku (Kanak-Kanak) Kuala Lumpur.

Apalah makna menjadi Pesta Buku yang terbesar bagi sekadar direkod dalam Buku Rekod tanpa benar-benar menjadi sebuah pesta mahupun pameran buku yang benar-benar dikagumi, dihormati dan bermaruah, dengan pengisian aktiviti dan pemamer yang benar-benar berjiwa buku dan mempunyai misi menggerakan budaya membaca di kalangan rakyat Malaysia!

Ulasan

anep berkata…
biasalah tuan, rumah siap pahat berbunyi..

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?