CERITA DARI BALAI ...

Balai Polis - perakam seribu cerita (Gambar Hiasan)

Dua hari lepas, saya menghabiskan separuh malam saya di sebuah Balai Polis. Bukan sebab saya ditahan atau menjadi OKT, tetapi kerana menemani rakan-rakan saya yang meminta bantuan pihak polis bagi menyelesaikan kemelut mereka. Kisah si bekas isteri meminta si bekas suami memulangkan kereta milik bekas isterinya. Oleh kerana pelbagai cara telah dilakukan secara baik, memohon si bekas suami memulangkan kereta tersebut, namun tidak diendahkan, malah pelbagai alasan tidak masuk akal diberikan dan yang terakhir – HARTA SEPENCARIAN!

Mulanya saya agak ragu-ragu dan ingin sahaja memberikan tabik spring kepada si suami tadi, namun kecewa kerana ternyatalah alasan si suami tadi tidak masuk akal. Sebabnya kereta yang menjadi punca perbalahan ini telah dibeli oleh bekas isterinya sebelum mereka menjadi suami isteri, malah menurut si isteri tadi, bekas suaminya telah menggunakan kereta tersebut sejak ianya dibeli dan telah menyebabkan lesen si isteri telah disenaraihitamkan kerana kesalahan jalanraya oleh suaminya, ooops maaf bekas suaminya.

Bukanlah niat saya menceritakan perihal suami dan isteri yang berbalah mengenai sebuah kereta berusia hampir sedekad, tetapi yang lebih menarik ialah peluang yang diberikan oleh rakan-rakan saya tadi untuk sama-sama menyertai misi mendapatkan semula kereta dari bekas suaminya. Kerana perbalahan ini tidak dapat diselesaikan melalui laporan polis yang dibuat di kaunter beberapa hari lalu, maka teman-teman saya telah memohon untuk menceritakan masalah mereka dan memohon pandangan dari pegawai atasan polis di Balai Polis tersebut.

Selama hampir dua jam saya ditinggalkan bersendirian di luar dan saya mula menyelami kehidupan singkat di dalam pekarangan Balai Polis. Rupanya Balai Polis yang tidak pernah tidur dan sepi sentiasa mempunyai pelbagai kisah menarik – sebutlah apa sahaja, kes rompak, ragut, kecurian, perbalahan dan pelbagai kisah jenayah samada berat mahupun jenayah kecil. Sambil menunggu rakan-rakan saya, ketika duduk di luar Balai Polis ada pula kisah si adik yang menunggu si abangnya kerana kononnya kesalahan mencuri barang kemas di rumah mereka, dan menurut si adik tadi, kecurian pelbagai barang telah berlaku di rumah mereka dan suspek utamanya ialah abangnya sendiri. Ironinya yang dituduh melakukan kecurian itu ialah abangnya yang juga merupakan seorang anggota polis di Balai Polis tersebut!

Kisah bagaimana si pelapor disergah ketika membuat laporan, juga tidak terlepas dari pandangan dan pengamatan saya, ketika Polis DiRaja Malaysia berslogankan Mesra, Cepat dan Betul, saya kira amalan berbudi bahasa patut dipanjangkan kepada anggota polis pelbagai peringkat dan pangkat khususnya mereka yang ditugaskan di kaunter melayani orang ramai yang membuat laporan di Balai Polis, saya amat yakin apa yang saya lihat adalah kes yang terpencil dan tidak menggambarkan sikap sebenar anggota polis.

Hampir jam 12 tengah malam, ketika rakan-rakan saya selesai dan keluar dengan penuh kelegaan, ada pula kisah si pengawal wanita yang dibawa anggota polis (saya tidak pasti atas kes apa) bertanyakan saya mengenai bagaimana mendapatkan khidmat Biro Bantuan Guaman, walaupun selepas menuliskan maklumat mengenai Biro bantuan Guaman seperti yang dipinta, saya tidak terlepas menjadi mangsa ‘kasihan buatan’ apabila cerita-cerita ‘tak makan dari pagi tadi’ keluar pula dari mulutnya – kerana tergesa-gesa mahu pulang segera kerana saya sendiri pun tidak menjamah makanan dari pagi tadi bergegas keluar sambil mengeluar sekeping not merah. Balai Polis - perakam pelbagai kisah yang tidak pernah tidur dan tidak pernah sunyi!



Ulasan

sis berkata…
sebab tu la gaji polis asyik naik je...
isteri polis berkata…
bukan semua polis yg suka sergah2 pun..
isteri polis berkata…
bukan semua polis suka sergah2 pun

Catatan popular daripada blog ini

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …

BAJET POTONG POKOK

NOSTALGIA - APA ADA PADA NAMA?