CATATAN SEMASA GELAP …


Saya sengaja memilih untuk menulis ketika anak-anak saya sibuk untuk menyelamatkan dunia dari pemanasan global – menutup lampu dari jam 8.30 malam hingga 9.30 malam, pada malam Sabtu 27 Mac 2010. Sambil menonton separuh Buletin Utama dan 30 minit Cerekarama – Miah Oh Miah di kaca TV3, saya menulis catatan ini hanya dengan cahaya komputer riba dan cahaya dari televisyen.

Khabarnya bangunan Menara Berkembar Petronas dan Menara KL juga akan menutup lampunya bagi tempoh tersebut seperti yang dilakukan oleh mercu tanda di lain-lain negara. Negara kita yang mula menyertai kempen Earth Hour yang diinisiatif oleh World WildLife Fund (WWF) sejak tahun lalu sebagai satu usaha untuk menyokong perubahan iklim dan pemanasan global. Penyertaan pada tahun lepas telah menjimatkan lebih 550 megawatt tenaga elektrik yang mampu menerangi 170,000 buah rumah!

Masalah perubahan iklim dan pemanasan global bukan masalah yang kecil malah adalah perkara yang amat serius dan usaha yang disertai anak-anak saya untuk menyelamat bumi ini memang mengujakan.

Share this article :
 

+ komen + 1 komen

ustazah
29 Mac 2010 11:50 PG

tahniah tuan kerana prihatin..

Catat Ulasan
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. kaki sakat - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger